Språkinlärning får hjärnan att växa!

Intressant forskning visar på att hjärnan växer när man lär in nytt språk, fast olika delar beroende på om man har lätt för språk eller inte (?). Och detta gäller specifikt för just spåkinlärning, inte för andra studier, typ medicin eller så. Detta skulle förklara varför jag kunde iaktta att de barn som redan hade ett annat hemspråk än svenska var de som hade lättast att anamma den engelska och tyska som jag hade med i dagsschemat (på genomgång av dagen och på daglig rörelselek) när jag hade klass.  Jag var ju lite orolig att de barn som redan hade två språk skulle blir förvirrade av att få ytterligare två, men de visade sig vara de som hade lättast att ta till sig nya ord när jag testade efteråt. Kanske bidrar detta att växa upp med flera språk till att bana väg för något slags allmän språkkunskap.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/hjarnan-vaxer-nar-du-lar-dig-sprak-snabbt
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

En intressant iakttagelse som det säkert kan ligga en del i. Språk genererar språk...

Postat av: Ailas

Instämmer med Znogge... Språk genererar språk, skrivande skrivande och läsning läsning etc.

2012-10-09 @ 11:09:27
URL: http://ailasblogg.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback