Sparrisfrossa ....

... blev det igen i kväll. Fast nu var det vi som bjöd A och A i Svensbyn på det vi fick igår hit till oss. Den vita sparrisen är god kokt men tror jag ännu godare stekt lätt i små bitar. Det ska vara lite brunt men inte bränt så man får ha tålamod och ta en kvart - en 20 minuter på sig. Och den här speciella skinkan till!
Vi hade en  trevlig kväll!


Den sparrisen vi steker / kokar och äter direkt har förstås knoppar, det är  överdelen av stjälkarna. Men jag fick också  nederdelar av stjälkarna. Dem skalar jag och skär i skivor, fryser och har till sparrissoppa.

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Färsk sparris! Vilken delikatess. Synd att det är så bökigt att själv odla det. Jag har försökt men det lyckades inte. Berodde kanske på mina talanger eller brist på dem. Ha en skön heög.

Postat av: Herta

Äter Ni sparris varje dag?

2012-05-19 @ 12:54:43
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Inga Magnusson

Gunnel: Jag tror att man odlar vit sparris i södra Sverige, men den finns aldrig att köpa färsk i våra butiker.

Herta: Ha ha.. ja pinsamt nog ikväll också tror jag, vi fick några stjälkar idag också.

Det gäller att äta medan säsongen varar, 24 juni

är den tvärtslut.-

2012-05-19 @ 14:27:42
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback