Datorkunnigheten ...

... känns just nu minimal. Vi lär oss ett nytt mailsystem på jobbet, samt nytt personaladministrativt system och så ett nytt pedagogiskt dokumentationssystem (Edwise var det väl?). Jag famlar och önskar att jag hade vuxit upp med sånt här. Det är nog nu jag borde gå i pension, men födelsebeviset säger annat. Det funkar säkert bra när det väl sitter där, men lärandet är trögt för mig som  saknar begåvning. ;-)

Ikväll kl 19.00, på tror jag P1, så kommer man att ta upp vad dokumentationskraven har gjort med lärares och sjuksköterskors arbete. Intressant!

Kommentarer
Postat av: Lena

Läkare, poliser och kanske fler långutbildade sitter också plitar med dokumentation/rapporter. Vilket slöseri med arbetskraft på fel saker!

2012-05-15 @ 16:12:45
Postat av: Suss

Du är inte ensam!!! Jag sliter också med allt nytt vi ska datorkunna i skolan, eller som söstra mi och jag brukar säga på vår egen svengelska: Vi strugglar!

BH = Bargain Hunt, ett engelskt TV-program som jag älskar.

Postat av: Inga Magnusson

Lena o Suss: Jag lyssnade på programmet i P1. Det var en professor som forskade på detta som berättade lite om vad hans forskning visat. Och han tog upp flera aspekter av det hela.



Vad detta gjorde med yrkenas professionalism, med samhällsekonomin och med kvalitén på arbetet. Intressant.

2012-05-15 @ 22:23:34
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gunvor

Ack ja! Det där känner vi igen. Nya program, alla med egen logik och eget gränssnitt. Och systemkillar som kan sina program men bara inte kan fatta att andra inte har samma bakgrund.

2012-05-16 @ 00:31:44
URL: http://svenska.iedior.se
Postat av: Zarah

Min erfarenhet är att när man lär sig ett nytt dokumentationsprogram så lär man sig så mycket. I regel använder man ytterst litet i början, sedan blir det en självklar grej för de flesta att lära sig mer och mer efter hand.

2012-05-16 @ 20:30:15
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback