LCHF ...

... är populärt. Det finns bloggar med bara såna recept.
http://mariekax.blogspot.com/2011/05/falsk-potatissallad-men-smakar-som.html
http://www.alltomlchf.se/maten/recept/lembasbrod/
http://www.alltomlchf.se/maten/recept/oopsies/

Jag kollar runt lite eftersom jag velar just nu. Efter två veckors  välmående med total sockerfrihet, med något undantag,  så funderar jag nu om jag ska testa LCHF. Ett antal personer i min närhet har ju prövat och är lite lyriska. Jag har redan köpt hem en del av den mat som jag i så fall ska ha och försöker tänka ut hur det går att kombinera med mina matintoleranser. Det kan ju bli torftigt och besvärligt att laga till om menyn ska bli lite varierad.  Sen lär jag behöva någon form av brödersättning också. Och var hittar jag någon som mot ersättning kan baka LCHF-bröd? Jag vill verkligen inte baka själv. Eller finns det att köpa tro?

Uppdaterat tisdag: Det var för frestande att gå in på LCHF, så nu blir det det några dagar i alla fall för att se hur jag mår och hur det funkar. Jag bakade  ett slags bröd. Dvs jag  tog det som fanns i skafferiet av nötter, mandel och kokos. Blandade med lite salt i. Vispade äggvitor hårt och vände försiktigt ner i. Det behövde inget bakpulver vilket ger en i mitt tycke äcklig bismak. Gjorde små kexkakor på bakplåtspapper och gräddade i ugn, 200 grader tills de var gyllenbruna. De är fullt ätliga.

Sen köpte jag hem broccoli och blomkål som jag antar får bli något slags stomme i menyn. Det blev broccoli med romsås o stekt lax, blomkålsmos (gott!) med kassler. Ja, nu är det igång sedan tre dagar och jag har fortfarande inte haft några obehagliga symtom som man tydligen kan få i början med huvudvärk och annat. Det blir lite annorlunda matlagning också, en utmaning.

Kommentarer
Postat av: Tessan

Ojsan vad kul att du vågar prova lchf! Har förstått att det intresserar dig eftersom du har frågat mig en del om det. Du är väl gluten och laktosintolerant va? Då borde det inte vara några problem eftersom man använder mycket glutenprodukter och här hemma använder jag numera bara laktosfri mjölk, creme fraîche och grädde i maten eftersom Peter också är laktosintolerant.

När det kommer till bröd så finns det en hel del brödrecept på nätet som är bra men också många som smakar blä eller ingenting. Oftast är de dock väldigt lätta att göra. Jag personligen har inte så stort behov av bröd men gör ostfrallor på mandelmjöl ganska så ofta. Mandelmjöl är suveränt när man ska göra bröd, bottnar av olika slag och våfflor eftersom det ger mycket smak. Nackdelen är att det är dyrt och inte finns att köpa i Årjäng så man måste beställa på nätet eller åka till annan ort och inhandla.

Hur som helst. Lycka till! Kommer att bli spännande att följa

Postat av: pillerill

Gå in på kostdoktorn.se och läs en massa spännande. Där kan du även maila till Andreas Eenfeldt som skrivit boken Matrevolutionen. Själv är jag den typ som läser på än (har gjort det i ett år nu) för att förhoppningsvis våga mig på´t.

Lycka till!!

2012-01-24 @ 17:12:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback