"Lärarnas arbetstid slammar igen ....

... i Sverige av möten och blanketter som ska fyllas i"
Ungefär så uttrycker sig Sven -Eric Liedman, professor i idéhistoria,  när han beskriver vad som gjort att den finska skolan lyckas och bara blir bättre när det gäller att förmedla kunskap till eleverna medan den svenska skolan backar i internationella jämförelser.

Han gör det utifrån att ha läst Pasi Sahlbergs bok:

"Finish lessons. What can the world learn from educational change in Finland"

Liedman menar att han genom att läsa den här lilla boken förstår vad som gör Finland så framgångsrikt i skolbranschen och avslutar med att visa på vad man kan göra för att komma på rätt köl i Sverige. Han efterlyser ett slags mild social ohörsamhet, att skolledare och lärare måste få lov att ta lätt på de administrativa pålagorna. Det finns lyckade exempel på detta.
Nedan ett citat från slutet av hans artikel:


"Skolorna bör liksom i Finland släppas fria innanför den fasta statliga ramen.

Vägen dit är dock ganska lång. Tills vidare måste vi lita på att skolor och lärare vågar utveckla en mild social ohörsamhet. Ja, en sådan finns redan här och var. En rektor i en gymnasieskola skriver i ett e-brev till mig att hon hyllar ”ohörsamhet och professionalitet”. En rektor i Norrköping, Thomas Stenberg, går längre. Som ledare för Borgsmoskolan som har elever från klasserna sju till nio, har han tagit sig före att minimera antalet möten, ta lätt på blanketterna och inte tvinga lärarna att sitta av ett föreskrivet antal timmar i skolhuset. Det viktiga är att de lägger ner sin själ på lektionerna.

Eleverna möts med förtroende och uppmuntran.

Thomas Stenberg har fått med sig både lärare och elever i sina strävanden, och resultaten har på några få år blivit mycket bättre i vad som tidigare var en problemskola med många nya svenskar i en påver miljö.

Det är bara att hoppas att han och hans likar en gång fritt och med självklarhet ska kunna utveckla sin yrkesskicklighet inom ett nätverk av svenska skolor där verksamheten bygger i lika mån på erfarenhet och experimentlusta. Finlands sak bör bliva vår.

Sedan grundskolans genomförande 1970 har Finland haft en lugn utveckling. Skolledarna, lärarna och lärar­utbildarna har varit de viktigaste aktörerna i arbetet för att hela tiden bli bättre.Illustration:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback