Egypt från Höganäs

Himla förtjust i Egypt är jag!


Idag bestämde jag mig för Egypt från Höganäs till våtutrymmet i huset, till väggar och golv. Det skulle kunna bli som som att kliva in i en bergsgrotta. Sen blir det spegel med bred guldram och guldlampetter av något slag och en taklampa med glasprismor. Typ! Som ett rum för bergatroll. Passar ett hus ute i skogen med utsikt över sjön och timmerfasad.   

Allt klappat och klart!

Men sen fick Egypt umgås med ekskivan hela dagen och det blev inte så självklart längre och gubben hade dessutom dubier om min idé. Kan man ha samma på golv och väggar? Ek var tänkt till tvättfatskommoden eftersom det håller lite med lorten. Det mesta måste vara lättstädat, det är ju till uthyrning, med lite städtid. Ihop med ek blev Egypts snygga gråmelerade färg mer åt grönt och det var inte tänkt.

Fast ek är inte alltid så gult som på den här. Ofta mer åt ask och grått. Men ändå inte. Det hade varit bäst med tvättkommod i björk eller champagne eller sand. Och det finns inte i de mått som vi måste ha. Vitt är ju sista alternativet men blir fort smutsigt och ofräscht. Inredning är alltid kompromisser ser det ut som. Det går inte att få allt.

Suck! När man tittar i kataloger så ser det ut som om allt finns och lite till. Men ändå inte det man vill ha!










Kanske borde jag satsa på nåt mer konventionellt som marmorimitationen här till vänster. Den går bra med ek och guldspegel och annat kitschigt lull-lull.  Fast då måste jag hitta ett lorttåligt golv till för det här är ingen golvplatta, bara vägg om jag nu minns rätt. Den golvplatta   som jag har nu är snyggt men det  blir nog för ´ljust och homogent.

Åsikter mottages tacksammeligen!

Kommentarer
Postat av: May Flodström

Jag tycker helt klart att första alternativet är det bästa. Riktigt bra idé med golv och väggar i samma. Så jag håller på bergarummet. Varför inte en ljusare ek?

2012-02-12 @ 08:03:13
Postat av: Inga Magnusson

May: Ja, det vore en idé med ljus ek, men tyvärr finns det inte så många tvättkommoder att välja bland när det gäller bredd 55cm och djup 45. Större får inte plats. Så jag får ta det som står till buds. Den där brädan är inte särskilt representativ för ek, den är alldeles för gul och mörk.

Postat av: anne

Svårt, svårt. Men ibland undrar jag varför folk har valt de väggar och golv de valt när de inte alls går ihop, typ terrakotta och sen grå-beige på väggarna. Fråga i butiken om de inte bara vill sälja?

2012-02-12 @ 21:22:48
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Gunvor

Så fint att man känner sit lite avundsjuk. Skulle gärna ha såna golv.



Men behövs verkligen en 'tvättfatskommod'? Har gästerna så mycket prylar? Enklast och renligast är väl att tvättstället får stå för sig själv. Eller är det hopplöst omodernt?

2012-02-13 @ 17:27:04
URL: http://svenska.iedior.se/#home
Postat av: Inga M

Anne: Jag har en jättebra försäljare som verkligen är hjälpsam.



Gunvor: Fast vi ska ju inte bo där själva. Håller med Dig när det gäller tvättfat, jag har ingen kommod själv och tycker utan är renligast och mest lättvindigt. Men gubben glömde nåt som jag tror heter kortlingar i väggen så nu behövs nog stödben på det som ska dit och då blir det en kommod av något slag. Annars ramlar det ur väggen.

2012-02-13 @ 21:16:34
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena

Inte snyggt kakel "murrigt oroligt"



2012-02-15 @ 08:58:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback