Novisen vid spisen ...

t
... har jag känt mig som idag. Testade att laga mat med ugnens  stektermometer. Alltså man stoppar in den i kotlettraden som här, kopplar till ett hål på framsidan i ugnen, sen ser man på displayen hur temperaturen i köttet stiger till de önskade 75 graderna. När den temperaturen uppnåtts så piper en signal och man kan ta ut det hela. Köttet är perfekt, lagom stekt och saftigt utan att vara torrt. Otroligt lyxigt istället för att gissa. Om man vill så kan man ställa in önskad tid istället både för ugnen och för hällen med vanlig äggkokning.
 
Skivad kotlettrad åt vi alltså med morötter, sallad, bearnaisesås och skivad ugnstekt potatis till. Jag gjorde potatisen så som Kjell och May gör: Tjocka skivor, olivolja, örtkryddor, lite örtsalt, vitlök.

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Ja det har man förstått av alla matprogram på TV att man ska ha en termometer för att få maten exakt tillagad.

Postat av: Suss

Jag hade en sån termometer redan på 70-talet. Älskade den och nu, på vår nya Gorenje eller vad den nu heter (spisen alltså) finns det en. Jag JUBLAR!

2012-12-19 @ 22:44:30
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback