Rektorsrollen ...

... i skolan är svår.Nu skriver jag om skolan i allmänhet i Sverige, inte specifikt om min skola.  Rektor har  en ovanlig chefsposition så till vida att den är så mångfacetterad. Rektor har huvudansvaret för sin skolas ekonomi och det är ett antal miljoner för det mesta. Dessutom ingår direkt chefsskapet för så där 30 - 60 anställda och ibland finns inga arbetsledare i någon klar mellanposition där som har uttrycklig delegation på att "leda och fördela" arbetet på plats. Rektor styrs av skollagen och av Skolverkets propåer (höga krav, man vill skörda politiska poänger till nästa val) och de kommer från central nivå i riket. Men ekonomin kommer inte därifrån utan från den egna kommunen (ofta för lite pengar för att kunna nå upp till den centrala nivåns höga och ibland orealistiska krav).  

Dessutom har rektor ett direkt ansvar för att vissa undervisningsmoment gås igenom med alla elever.

Och så är rektor förstås en kontaktperson utåt, mot föräldrar och media.

I en artikel så analyseras rektorsrollen och dilemmat med att få skolledare att stanna kvar i sitt jobb. Enligt undersökningar så stannar i genomsnitt en skolledare kvar i fem år om jag tolkar det skrivna rätt. Och det beror på att man ofta upplever arbetsuppgifterna svåra att hantera på ett bra sätt, man får inte de förutsättningar som behövs om jag läser rätt.

Hos oss på min skola bytte vi rektor  vart och vartannat år under en rätt lång period, de senaste fem åren har vi haft tre olika tror jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback