Läromedelsmässan i Karlstad ...

... skriver jag om i morgon. Den var bra!

Nypon förlag har jag aldrig sett förut. Det betyder inte att det är nytt, jag kan ha missat det totalt. Men man ger ut  böcker på svenska och engelska som är lite annorlunda. Det är lättlästa böcker som passar elever med dyslexi exempelvis men som har ett tuffare innehåll. Det har hittills varit bristvara i skolans värld. Vad ska vi sätta i händerna på äldre elever som har bekymmer med sin läsning? Lättlästa böcker har varit för barnsliga i innehållet. De här böckerna har spännande layout, korta texter, varierade texter. En annan bristvara är lite tjockare böcker med mycket enkel text. Men det fanns inte så mycket.




















Jag har hunnit med ett antal läromedelsmässor i mitt liv och försöker att gå igenom dem effektivt numera. Dvs jag koncentrerar mig på det som jag är intresserad av, struntar i det andra, frågar direkt försäljaren efter nyheter eller om info om det jag fastnat för, ber om en beskrivning av varan, ber försäljaren slå upp den i min katalot och så viker jag hörn, kryssar för och skriver några ord om varför jag fastnat för just den. Den här gången hann jag gå igenom allt inom den stipulerade tiden och hittade flera spännande läromedel.

Serholt är ett uppstickarförlag som har duktiga läromedelsutvecklare med fingertoppskänsla för yngre  barn i  området mellan konkret materiel och pappersövningar. Där blev jag kvar länge och det blev många kryss i katalogen.


Adastra hade en mattebok "som man använder i Finland" och med det landets skolresultat så är det ett gott säljargument. Försäljaren hade ockå besökt finska skolor och sett den i användning, det var roligt att höra om. Böckerna var i alla fall rediga och väl upplagda.
Genreläsning med arbetsböcker var också.

Efter några timmar ivrigt kollande och många möten med kollegor som jag inte träffar så ofta så var det dags för Ikea. Och där blev jag kvar tills de slängde ut mig ;-) Nja inte riktigt, men jag var i särklass sist ut och bilen är proppfull med grejer till nya huset.  Det blev spegel till hallen och överkast och kuddar till lilla sovrummet. Sen tittade jag efter sånt som kan passa i det stora men köpte inte än.

Kommentarer
Postat av: Suss

Det märks att vi inte jobbar mot samma målgrupper, jag tyckte årets läromedelsmässa var i magraste laget, men lite guldkorn fanns det i alla fall.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback