de Besche blev Pyttner blev Byttner blev Boberg blev Kylén osv..

Lite släktforskning drattade in i en kommentar från R. de Bèsche. Han skrev om de Beschesläktens vapen, jag refererar längre ner till det.
Tack för tipset!

Här är annat om de Besche:
"Du kanske redan fått uppgifter, men jag upptäckte nu, att jag har uppgift om Magdalena Seinknecht, som kunde vara av intresse, om du inte redan har dem.
Hon var dotter till Claes Seinknecht och hans hustru Anna de Besche.
Fadern var sadelmakarmässtare i Örebro.
Magdalena var äldst av 9 syskon och gifte sig med en handelsman Petter Burkman i Örebro."


"Min ana (min frus) är Magdalenas yngre syster Anna Katharina f.1696. Hon gifte sig med Kapten Johan Pyttner och de fick 12 barn".

Här är alltså länken mellan de Besche och den släkt vi nu känner till som Boberg / Kyléns.  Anna Katharina de Besche gifte sig med kaptenen Johan Pyttner och en ättling till någon av  de tolv barnen bosatte sig i Långserud på Kaptensgården där och blev upphov till Bobergsläkten osv.

Jag har skrivit om detta förut i blogginlägg här:
http://inga.blogg.se/2011/may/de-besche.html

Släkten de Besche var tydligen den första vallonsläkten som invandrade till Sverige och de kom runt år 1600.
http://sv.wikipedia.org/wiki/De_Besche
Först kom söner och sedan kom fadern. Enligt uppgift så flydde de som protestanter undan religionsförföljelse.  

Med sig från Liége hade de ett adligt vapen med tre fiskar:




(Den här bilden tog jag vid graven inne i kyrkan i Nyköping förra sommaren). 

 Men de Besche fick alltså ett annat här i Sverige när de introducerades här:

De två vapnen till vänster är  de Beches
http://hem.bredband.net/gerpah/epitafium.jpg

Medlemmar av de Beschesläkten introducerades vid olika tillfällen och fick lite olika vapen men med samma tema; två blå och två svarta fält, två lejon och två örnar.

Nu var de Besche redan adel men det adlades friskt på 1600-talet i Sverige; framgångsrika företagare / handelsmän / krigsmän blev på så sätt belönade med privilegier. De  kallas senare knapadel av dem som härstammar från gammal svensk adel (hur svensk nu den var? Det kryllar av invandrare överallt i både gammal adel och knapadel!) Breivik skulle bara ana hur svårt det är att hitta några renrasiga Skandinaver eller vad det nu är han hyllar därborta från sitt vittnesbås i Oslo.

Såna här väl dokumenterade släktingar har nog de flesta av oss om vi letar några generationer tillbaka, de är inte så svåra att hitta men när man håller på och letar i sin släkts historia så är det  roligare när  man finner de lite mer udda anorna och annorlunda släkthistorierna.

Kommentarer
Postat av: Anonym

va roligt att du får hjälp genom bloggen till släktforskningen:)va fin sten det var inne i kyrkan vad är det för något på den? brr nu får värmen komma tillbaka!kramen

Postat av: Johan

Visst var "eliten" som invandrade till Sverige under 1600-1700 talen från den gamla Europeiska adeln, fast deras ättlingar är idag lika mycket svenskar såsom oss som knappt har något "utländskt" blod i våra ådror.



Sen var det ju skillnad på Adeln & allmoget & då 90 % utav alla Etniska Svenskar idag härstammar ju från bönder, torpare, bakstugsittare mm.



Sen var det ju så att tillhörde man allmoget så flyttade man knappt utanför sin egen by eller ens utanför socknen. Samt att ens ta in någon hustru/make utifrån socknen eller från en annan socken förekom inte alls.



Men i alla fall grattis till din hustru's ana som har lite adel i sin släkt.



2012-04-19 @ 15:48:29
Postat av: TT

Boberg heter min f d älskade tandläkare som övergav mej för att bli pensionär! :o)

Spännade med släktforskning, jag har fått kontakt via facebook med folk som undrar varför jag heter Melender, som det bara finns en släkt av.

Kul, för jag saknar släkt!

2012-04-19 @ 23:49:48
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback