Breivik ...

... hade jag inte tänkt skriva så mycket om, men det är svårt att låta bli. Idag tisdag ska han tydligen få tala fritt i en halvtimma.  Eller får han läsa upp en skriven text? Meningarna om vad han egentligen får, går isär i tidningarna som skriver om det.

Det kanske är demokratin som ställer krav på att en gärningsman av hans typ ska få det utrymmet, annars låter det som en dum eftergift till det som delvis var hans syfte. Den här tiden  ger honom möjlighet att dra nytta av den mediala uppmärksamhet som hans dåd har förorsakat. Det var väl bland annat just det som han ville få ut av grymheterna. Uppenbarligen njuter han dessutom av uppmärksamheten rent känslomässigt. Detta att äntligen bli sedd av många och  få ikläda sig martyrrollen, åtminstone i egna ögon och  kanske i några andras också tyvärr. 

 Efter hans uttalande inleds ett fem dagar långt vittnesförhör med honom (!). Det blir ju också förstås en långvarig manifestation från hans sida. Osökt kommer  tanken att en rättegång bakom lykta dörrar skulle ha kunnat vara en del av ett rättvist straff, då hade han inte kunnat skörda frukterna av sitt dåd. Då hade  det tappat lite av hans mening med det. Nu frossar han i uppmärksamheten och triumferar i att allt går enligt planerna.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/breivik-laser-upp-text-i-ratten_7060375.svd
http://www.dn.se/nyheter/varlden/i-dag-tar-breivik-till-orda
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/lat-inte-breivik-spela-huvudrollen_7060253.svd

Jag har svårt med Breivik och att se honom. Han känns som ondskan personifierad, något så hemskt har tagit sin boning i denna människokropp. Jag försöker annars alltid att tänka på att skilja på sak och person, fördöma gärningar - inte  människor, men det blir så svårt med honom.

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Jag mår illa bara jag ser honom....och då kan man väl knappast föreställa sig hur dom anhöriga till offren känner sig.

Postat av: Inger Maryissa

jag reagerar också över all den uppmärksamhet han får och som han säkert njuter av och ville få

Han är inte värd det....och känner också att en rättegång bakom stängda dörrar kunde också ha blivit en del av straffet

Och när jag ser honom på TV, så ryser jag...han utstrålar ondska...

2012-04-17 @ 15:56:28
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Veiken

Du har så rätt. Bakom stängda dörrar. Detta monster njuter av det han har gjort och skulle göra det igen om han fick en chans. Är HAN värd en chans att försvara sig?

Jag har aldrig så klart sett en människa förverka rätten till alla människors lika värde!

Det tar emot inuti mig, men så är det!

2012-04-17 @ 19:04:45
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Znogge

Ju mindre uppmärksamhet desto bättre.

2012-04-17 @ 20:03:26
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Annika

Jag fattar inte varför det ska vara rättegång i flera veckor, som kostar massor. Han har ju erkänt. Det är väl bara att ge honom livstid.

2012-04-17 @ 20:41:31
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: Gunnel

Tycker som du att det skulle vara en rättegång utan publik. Han ska inte ha den glädjen att få visa upp sig och prata sitt strunt. Varför togs egentligen handbojorna av honom så han kunde göra hälsningen? Så onödigt! Han får ju precis som han vill...visa upp sig och prata fritt.

2012-04-17 @ 20:56:17
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: soffie

usch jag orkar inte följa med i det,han ser så läskig ut så jag hoppas han får ett straff som verkligen tar ibland hoppas jag nästan att nån tar lagen i egna händer men så får man väl inte tänka:!kramen till dej

2012-04-17 @ 21:59:44
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lennart Carlstedt

Jag håller inte med. Ett demokratiskt samhälle kräver en viss öppenhet. Dessutom trorjag att när ha får häva ut sig sina förvridna åsikter kommer flera att ta avstånd från hans märkliga världsbild. Det var ett intressant inslag i Aktuellt där man sa att så gott som alla rasistiska och främlingsfientliga krafter tar avstånd från Breivik - han är mycket ensam.



Och ett fundament i rättssamhället är att ALLA har rätt att försvara sig. Utan undantag.



Det värsta är ju hans kyl8iga kalkylerande och hans brist på ånger. Jo, han får räknas som tillräknelig men likafullt är han väl inte klok? Hur blir man sådan? Läs gärna Astrid Lindgrens saga Mio min Mio om Riddar Kato...

2012-04-17 @ 22:34:01
Postat av: Zarah

Jag tycker det är riktigt och rätt att han får försvara sig. Det är varje människas rätt att få tala i domstolen när man står anklagad för något brott i ett demokratiskt samhälle - oavsett hur läskigt brott som begåtts.



Hade han inte fått lägga fram sin förklaring och sin syn på saken så hade han förmodligen blivit martyr, "muslimhatare" och skumraskpartier hade plockat poäng på det.



Man väljer vad man vill se och läsa. Att undgå att se honom över huvud taget är säkert svårt, men man behöver ju inte öppna Aftonbladet eller kolla på TV:n om nu rättegången sänds där. Jag såg själva rättegångsstarten, kanske 1-2 timmar, tyckte det verkade mycket proffsigt upplagt. Däremot så sympatiserar jag givetvis inte med Breivik det minsta. Hans brott är avskyvärt och många i Norge mår otroligt dåligt av den här rättegången, inte så konstigt med tanke på att det inte ens är ett år sedan dådet skedde. Många, många människor är mitt uppe i ett sorgearbete.

2012-04-18 @ 03:17:24
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback