Stölder vanliga på skolor!

Det visar en enkät som gjorts av tv4. Var femte förälder uppger att deras barn blivit utsatt för rån eller stöld i skolan, men de allra flesta väljer att inte anmäla till polisen och det finns inga sådana rekommendationer från Skolverket eller från polisen. Istället säger man åtminstone från polisen att det skulle inte fungera att anmäla så många brott för man har inga resurser att ta sig an dem(?). Det gör skolan till den arbetsplats i Sverige som är mest utsatt för brott och ingen verkar ta det på allvar. För jag förstår inte varför brott inte ska beivras där av polisen som på andra ställen. Lagen om att man inte får stjäla måste väl ändå omfatta även barn. Eller finns det undantag?

Tillbaka alltså till min gamla devis som innefattar exempelvis mobbning, bråk och oro på lektionstid i svensk skola. Tenderar skolan att bli ett reservat i vårt samhälle, där vi godtar ett brottslighet och ohyfsat beteende som inte accepteras någon annanstans i samhället? Varför ska barnen ha det så här, som vi vuxna aldrig skulle gå med på att ha det på våra jobb? Dag efter dag. Och nu menar jag inte min skola för där hör jag sällan talas om stölder, jag menar skolan i Sverige i allmänhet och kanske gäller det mer för skolor med äldre barn och ungdomar, från högstadiet och uppåt.

http://www.nyheterna.se/tv?videoid=2003376&treeId=5050101

Kommentarer
Postat av: Znogge

På min skola polisanmäler vi om något händer. Tack och lov inte ofta för det är en liten och lugn skola. Men vi tar alltid itu med det vi får kännesom om ska jag kanske tillägga. För vem vet...

Postat av: Lena

Märkligt att skolan inte följer samhällets regler. Vilken chock att komma ut i den stora vuxenvärlden efter skolans och mötas av lagstiftning, böter och fängelse om man gör överträdelse. Om inte föräldrarna lär barnen var gränserna går kunde kanske skolan göra det. Annars hamnar vi i anarki.

2011-09-08 @ 11:28:56
Postat av: Annaa M

Oerhört märkligt att se dotterns gamla rektor stå där och med väl känd arrogans undra vad "en annan myndighet" skulle göra på hennes skola. Jag minns att hon ville mörka när det hänt en mycket svår olycka för några år sedan också.



Ett av mina barn råkade ut för stöld i samband med annan mobbning, det hänger ju ofta ihop. Just den händelsen skakade om på skolan ordentligt eftersom ett gäng pojkar uppenbarligen försökte ta sig in i vår bostad med stulna nycklar. Så vitt jag vet meddelade skolledning att hädanefter skulle alla stölder polisanmälas.



En del av de stölder som förekommer på skolor begås av folk utifrån, det har vi också råkat ut för. Att inte polisanmäla ger ju en tydlig signal att skolan är en riskfri miljö att ge sig på.



2011-09-08 @ 11:59:15
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Inga Magnusson

Znogge: För mig verkar det självklart att anmäla stölder.



Lena: Jag tror att de flesta föräldrar har lärt barnen vad som är rätt och fel, om inte annat dagisfröknar och andra de träffat på vägen mot skolan. De barn som väljer att stjäla eller mobba gör det med öppna ögon och vet att det är fel. Men i visshet om att skolan inte reagerar så blir det frestande att försöka, det blir gränslöst på ett sätt som ingen annanstans i deras värld.



Annaa: oj var det en gammal bekant? Jo, en annan myndighet ska vara på hennes skola om det förekommer brott på skolan. Det är det vi har polisen till. Lärare kan inte vara allt; lärare och poliser och kuratorer och psykologer och vaktmästare och tillsynspersonal. Det finns också en gräns för våra befogenheter att undersöka misstänka stöldgodsgömmor typ skåp.



Du har också rätt i att det är fel signaler utåt att till en skola kan man gå och norpa typ busskort, mobiler och annat, för visst är det så att alla stölder begås inte av skolans egna elever.



Det här reservatstänket när det gäller skolan blir jag allergisk emot. Barn borde ha samma chans som vi vuxna till en rimlig arbetsmiljö utan stölder, trakasserier och bråk. De ska inte behöva ha det sämre för att de är just barn och de mest maktlösa.

2011-09-08 @ 18:02:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: soffie

läste om detta å det är så himla sorgligt att det är så,

jobbade på en skola förra veckan å där hade en 10åring blivit av med hennes Coverseskor,det jag funderar på är märker inte föräldrarna om ungarna kommer hem med saker som ej tillhör dem?Eller skiter de iddet? kramen

2011-09-08 @ 21:36:56
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lena igen

Nu bor jag nära Gbg Nordost, där jag vet att svensk lagstiftning inte är accepterad i alla hem. Tyvärr!

Dagligen ser man bilar som kör åt fel håll i rondellerna, små barn sitter obältade i framsätet, stulna och övergivna bilar kantar vår landsväg efter helgerna, pigga 18-åringar parkerar käckt på handikappsparkeringen osv. Exemplen är otaliga! Detta kallar jag en början till anarki. Jag antar att det som väl är finns lite mer hyfs bland föräldrarna där du bor.

2011-09-08 @ 22:13:55
Postat av: Inger Maryissa

Jag tycker också att det är konstigt att stölder i skolor inte polisanmäls

vilka signaler ger det till de som begår stölderna...?

det är ju viktigt att barn i skolan får lära sig konsekvenser av sina handlingar..

2011-09-08 @ 23:31:02
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback