Ledig onsdag

Jag börjar få fason på min lediga onsdag. När jag inte planerar något annat ambitiöst så blir det ofta rolig matlagning. Det är mysigt att kunna laga mat i lugn och ro utan stress. Igår blev det trerätters till lunch. ;-)

Lite märklig kombo kanske, men man tager vad man haver;

Signalkräftor från Vättern till förrätt
Älgfärssoppa till varmrätt
Pannkakor med nykokt hallonsylt till dessert.




Sen på kvällen blev det kokt lax med såsen till som vi fick i Snarkil för ett tag sedan, kokt potatis och vit sparris stekt i småbitar. Äntligen har jag hittat ett bra sätt att tillaga den frysta vita sparrisen = stekt i småbitar funkar. Att koka blir bara sladdrigt och oaptitligt. Dessert blev vinkokta päron med vispgrädde.

Dagen började med vacker soluppgång över Liane och utvecklade sig till solsken.




Det blev en långpromenad, 3,8 kilometer på 35 minuter.  Upptäcker att det är bra att försöka få upp farten i promenerandet så att det blir lite flås och hjärtverksamhet, jag löptränar ju aldrig.

Det blev ett släpp på rådjur med Oskar också. Och jag fick se det som jag sett förut. Geten tog med sig killingarna till ett tätt snår och fick dem att stanna där. Jag vet fortfarande inte hur hon bär sig åt för att få dem att stå still där istället för att följa henne. Geten själv och en liten bock vinklade tvärs emot och fick med sig taxen. Hon väntade lugnt tills han såg henne och sen skuttade hon iväg, som om hon ville försäkra sig om att han skulle välja henne som villebråd.  Rådjursjakt med tax är rätt stillsamt, rådjuren är mycket snabbare än taxen, gör en rusch, stannar upp, lyssnar och vilar, fortsätter med en ny rusch. Och så håller det på. Nu var det inte meningen att skjuta geten, det skulle ha varit någon av killingarna istället. Men Oskar fick en motionstur.


Kommentarer
Postat av: Veiken

Vilken god mat du lagar. Här sitter jag och tittar med tungan hängande som en slips... Några stjärnor i Guide Michelin?

SVAR: Tack snälla för dina ord om mina bilder. Jag blev jätteglad! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback