Dagens älgjakt torsdag...

... kommer jag att skriva om i kväll. Det har i alla fall skjutits en tjur för Trixi, en som hon skällde ståndskall på i flera timmar strax norr om oss här på Liane.



Uppdatering torsdag kväll: På Harnäs idag sköts en tjur för Trixi och dessutom två vuxna hondjur och en kalv. Skyttar är bl.a Kent N (igen!), Sören,  Lars i Svensbyn och en norrman som hette nåt på Leif. Kvar är alltså till i morgon ett vuxet hondjur och sex kalvar. 22 älgar är fällda.

Roland har haft jakt hela dagen med Trixi. Upptag 9.15 norr om Liane. Hon ställde pinntjur och okänt djur. Det höll på till kl halv ett. Trixi är noga med att hålla kontakten med sin förare, hon kom med jämna mellanrum och sökte upp Roland för att få lite uppmuntring och så går hon tillbaka till älgarna igen. Det är en stor skillnad mot drivande hundar som är lite lätt blockerade när de väl fått upp och driver. 

Roland fick  lyssna och vänta på att passkyttarna för folkdrevlinjen skulle sättas ut. Hundjägarna fick nämligen bara skjuta kalv, inte vuxna djur. Och det hjälpte inte att det var bredsida flera gånger under den tiden och på 20 - 30 meter!  Rättvisa råder, flera jagar med hund samtidigt och har samma regel. Vid halv ett föste Roland  iväg älgarna och efter 400 meter stannade de upp och det blev ståndskall igen. Han stötte dem ytterligare en gång, då gick tjuren mot passlinjen och fälldes av Sören o Lars i Svensbyn. Därefter tog Trixi upp en kalv som hon följde i krok och kors över området i sammanlagt 20 kilometer enligt pejlen.  Roland fick henne vid Febacken kl 16.45. Då hade hon arbetat med älg aktivt sedan 9.15. Himla duktig hund är hon, rolig att jaga med.

Men nu i kväll måste hon åter hem till husse i Norane för att jaga på Häljebyn imorgon. Roland hade ju mutat sonen i huset för att få låna Trixi ;-) och nu verkställdes den; ett flak cocacola till Milton (och de andra barnen!)





Jag tror att Roland får låna Trixi igen. Milton ser jättenöjd ut!

Fredagens älgjakt använder Roland M:s unghund, en ganska oprövad älghund. Det kan bli spännande.

Kommentarer
Postat av: TT

Inga, du frågade om mitt liv och äventyr... om du tänker på namnet på bloggen så får du svaret! :o)

Fick dessutom ett bra resultat på Mayers & Briggs-testet där första raden i mitt resultat talade om att jag verkligen tycker att livet är ett äventyr.

Skrattade högt då när jag tänkte på just vad jag döpt min blogg till!

Postat av: soffie

hoppas jakten blev lyckad:)

2011-10-13 @ 20:01:51
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Veiken

Det snackas bara jakt nu i dessa dagar. Svärsonen har varit styckare till yrket och är eftertraktad bland jaktlagen..... han jagar i två eller om det är tre jaktlag. Han har julafton hela tiden nu :)

2011-10-13 @ 22:10:53
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Znogge

Förmodar att dagen anses lyckad då!

2011-10-14 @ 07:50:50
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback