Älgjakt 2011 ...

... inleddes idag, måndag. Roland jagar på Harnäs viltvårdsområde. Det är rätt stort, nåt på 3000 hektar gissar jag utan att veta och deltagarna brukar vara så där 70 - 80 stycken med drevfolk och skyttar.

Jag får rapporter under dagen hur det går och bilder via kameramobilen.

Samling var det på morgonen vid Tjolitta, bygdens gemensamma festlokal. Här ska redovisas att var och en deltagare har löst statligt jaktkort och betalat för viltvårdsområdets jakträttsbevis, samt för skyttar att giltig vapenlicens finns och att det har provskjutits före jakten. Det gavs information om årets jakt. Sedan delades upp två lag ett lag som ska jaga med hund (Roland är med där förstås med sin lånehund Trixi) och ett lag som ska jaga med folkdrev. Hundjaktlaget började jaga i Västra Boda. Var folkdrevet började vet jag inte. De har ofta börjat i Bryngelsbyn men kanske blir det nere i Gyltenäs i år, där har setts upp till 14 älgar samtidigt i havreåkrar för en tid sedan. Älgar gillar havre och brukar dra sig till de delar av området där någon varit oförsiktig nog att odla just det sädesslaget.



Här är drevet tror jag



Här är skyttarna troligtvis. Bra att de var suddiga så jag slipper fråga om lov för publicering




Här är gråhunden Trixi som Roland lånat av M i Norane några dagar tills ägaren  ska ha henne själv. Gråhunden var jakthund redan på vikingatiden påstår gubben. En älghund följer älgen tyst eller med glesa skall (gångstånd) när älgen förflyttar sig, men skäller med ivriga täta skall när älgen står still. Och av någon märklig anledning så stannar älgen då upp och blir så uppmärksam på hunden att någon eller några skyttar försiktigt kan smyga / åla sig fram till skottläge från rätt vindriktning. En väldigt spännande jakt.  Ett annat alternativ är förstås att någon av de skyttar som placerats ut i en vid ring runt omkring kan skjuta när älgen förflyttar sig.



Kent fick den äran att skjuta första älgen för Trixi idag. Han är så suddig att jag tar mig friheten att publicera honom utan att dölja ansiktet. Han lär inte kunna identifieras på bilden ändå. Det var en pinntjur i Västra Boda. Grattis!


Kommentarer
Postat av: Gunvor

Bästa kött som finns! Ser fram emot en slaktbit.

Postat av: TT

Mannen ska ut på torsdag så han är lite orolig att vi inte ska komma härifrån norr, haha.

2011-10-10 @ 18:49:25
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback