KAU Karlstads Universitet

Under några år var detta med studier en trevlig fritidssysselsättning så jag har tillbringat många timmar här på universitetet i Karlstad. Jag kan fortfarande känna hur spännande och intressant det var när jag går här i korridorerna, så som jag hade anledning att göra härförleden. Märker nu när jag kommer tillbaka med lite distans att minnena kommer tillbaka vid olika platser; i den stora restaurangen på bottenplan var det jag diskuterade peddauppsatsupplägget med Hans-Åke Scherp och vi pratade "Lärande organisation". I en tvärkorridor hade på den tiden juristerna sina rum och jag påminns om deras ibland fullständigt galna berättelser om rättsfall (om jag vetat för länge sedan, det jag vet idag så hade jag blivit jurist). I den stora Ericssonsalen hade vi den föreläsning i historia med Berendz som jag aldrig kommer att glömma, den där han, helt inne i sin berättelse, tankspritt inför hundratals åhörare, började knäppa upp knapparna i skjortan (nylon?). Och man kunde höra hur alla höll andan och undrade hur detta skulle sluta.


Korridorerna är liksom ibland oändliga, men ljusa och rymliga.


Det här konstverket hänger i trappan upp i den äldsta delen och det har fått hänga med genom alla ombyggnationer.


De numera flertaliga huskropparna binds samman med såna här glasade landgångar.


I den här skogen har jag varit på exkursion. Den ligger precis på baksidan. Det var i 1 -7-lärarutbildningen som vi skulle ha det när vi läste no-delen. Utflykten skulle ha varit förlagd till någon mer avlägsen skog och en heldag. Så gubben skickade med mig tändstickor och yxa och matsäck, jaktkläder och stora gummistövlar. Men den här läraren var inte så väldigt organiserad så projektet krympte och blev till en timmes promenad i det här skogspartiet, allt utan plan. Men jag kan fortfarande tänka mig hur märkligt det måste ha varit att se oss i den här gruppen knata runt här.

Den här dagen hördes glada barnaröster från skogen och jag antar att någon skola / dagis var där.


Det här förstår jag inte riktigt. Det måste alltså finnas dagis eller fritis på KAU: lekhästarna, kuddarna i fönstret och lekstugan.

Kommentarer
Postat av: Lena

Hej

Inga

Ja där huserar förskolan solvingen , ett kooperativ tror jag. Jag själv har aldrig varit inne på universitetet men vår kompis och F.d granne håller ju till där, Thomas Blom

2011-11-28 @ 21:48:35
Postat av: Inga Magnusson

Lena: Aha, kunde just tänka mig det.

Postat av: Selma

Annars trodde jag mest att det var hundägare som kunde knata runt i småskogar och göra konstigheter.

2011-11-29 @ 08:16:01
URL: http://frunatmaken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback