Higgs partikel ...

... letar man efter i Cern i Schweiz. Och när jag ser den här forskarens arbetsplats så förstår jag att det kan ta ett tag innan man hittar den. ;-))

Och min man som också är en anhängare av "Lägga - på hög-metoden" på skrivbordet,  utbrister triumferande:
- Jag visste det! Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos!






Undrar varför många forskare ser ut ungefär så här, med ett minst sagt tufsigt stuk, oklippta, okammade, ovårdade, märklig klädsel och kanske otvättade (fast det sista vet jag inte) ? Kanske har vetenskapsmän kommit överens om den här dresscoden för att känna igen varandra och stå stadigt i sin identitet, ungefär som en sikh.


Och vad använder han till att visa upp sina beräkningar på???? Jo, man tror inte det är sant, han står där och skriver med vanlig tavelkrita på en gammaldags tavla!!! Inga tekniska hjälpmedel, ingen kanon, ingen dator,  inte ens en Over head! Vi talar om en världsledande forskare i framkanten på det allra mest revolutionerande som man vetenskapar på just nu. Och han plitar  fram den allra svåraste matematiken som går att göra idag på en vanlig svart / grön krittavla.

Har vi andra missuppfattat nåt?

Himla bra och intressant teveprogram var det i alla fall häromdagen om forskningen i Cern. Men jag undrar om inte programmet gjordes innan man lyckats skicka partiklar snabbare än ljuset.

I morgon skriver jag om företagsbesök. Vi hade celebra gäster idag onsdag ute vid bygget och jag fick träffa Victor. Det är jag glad för. Och jag ska avrunda inläggen om rattfylleri med det ultimata botemedlet mot baksmälla. Det har jag hittat på bloggen.

I flygande fläng träffade jag också en person som gjorde mig lite rörd genom att berätta om daglig bloggläsning här och att bloggen var uppskattad. Tack för det! Det värmde på min lediga dag.

Kommentarer
Postat av: Lena

Jag tror de att dessa superhjärnor är totalt ointresserade av alla "måsten", som den övriga högt kommersialiserade världen satsar på. Ett intelligent resonemang blir inte bättre av att det visas via en Power point presentation.

I deras värld konkurrerar man inte med stora bilar, modekläder och annat tjafs utan med smartness. Tänk om fler kunde se den skillnaden!

2011-11-17 @ 10:25:57
Postat av: Selma

Visst skulle man bli lite häpen om de plötsligt bytte dresscode.

Postat av: Landkrabba

Sv: Angående inlägget med tid så tror jag att det snart vänder. Än så länge är ju Adam inte särskilt rörlig. Han ligger ungefär där man lägger honom och han är rätt självständig och har inget emot att leka i babygymmet en halvtimme åt gången. Att han dessutom sover från 18-07 är väldigt uppskattat av hans gräsänke-mamma! Men snart börjar han krypa och klättra och brås han på mig så är det snart slut på de lugna dagarna!



Vi tycker geocaching är riktigt trevligt! Gillar man att vara ute i naturen och/eller se nya platser är det toppen! Ser fram emot när Adam blir större och förstår varför vi släpar fram honom över stock och sten, tänk vilket äventyr det kommer vara för en liten krabat!

2011-11-17 @ 19:12:22
URL: http://landkrabba.blogg.se/
Postat av: Anonym

hoppas du haft en härlig dag, intressanta människor det finns:)

2011-11-17 @ 19:59:11
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Freedomtravel

Haha, tack för det här inlägget! Det var faktiskt otroligt roligt!! Jag jobbar själv med forskning (är doktorand), vilket kanske gör att jag tycker att det är ännu roligare. Nu håller jag om min forskargrupp dock på med lite med vardagsnära ämnen, vilket kanske också gör att vi stannar lite närmare verkligheten... men visst ser man en del original i korridorerna ;)

2011-11-17 @ 22:44:40
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback