GROTTMANNEN på Tjolitta ikväll lördag.

Dit ska vi förstås, kl  19.00, skrattfest utlovas. Handlar om att män är egentligen inga "skitstövlar" utan lite mer civiliserade grottmän.







Succé för Grottmannen på Tjolitta!  Mycket folk blev det, många tillresta från Årjäng också, nästan fullt med sammanlagt c:a 130 personer. Jag antar att de goda recensionerna från de andra föreställningarna i Värmland hade bidragit. Vi skrattade nästan hela tiden så tårarna trillade. Det var inte enmansteater, det var stand up comedy i flera timmar med Robert Samuelsson från Trollhättan. Och det var roligt hela tiden, inte en tråkig minut. Han har en fantastisk kontakt med sin publik i två timmar med paus. Hur orkar han? Han spelar inte Grottmannen, han är Grottmannen. Dessutom "är" han kvinna med alla tillhörande gester och manér när det krävs för att illustrera vad vi kvinnor håller på med.

Temat var att dra paralleller mellan man och kvinna ur perspektivet grottman (jägare med fokus och mål)  kontra modern man (fokus på teve), grottkvinna (samlare och sällskapsvarelser)  kontra  modern kvinna (shopping o dy) . Bl.a. fick vi kvinnor i Sillerud reda på av männen i publiken att de går till pannrummet, vedskjulet eller skogen om de vill vara i fred, de områdena är männens eget revir. Där härskar tystnad och tankero, männens hemmaplan.  Ha ha... det blev många igenkännande skratt.  Grottmannens point var att kvinnor lägger beslag på resten av huset som sitt område, där tolereras inga lortiga kalsonger. 

 Manuset som egentligen är några år gammalt hade bearbetats till nutid och var helt suveränt. Vi är inte förvånade att föreställningen var hyllad på Scala i Karlstad och på andra ställen i Värmland som man kört den nu. Det blir fler föreställningar i Karlstad efter det här. Egentligen är det en provturné som man kör nu för att testa om det funkar.

Detta skulle gå hem i Stockholm också bland en yngre publik, det är jag säker på. Producenten är den samme som till Packmopedsturnén,
Besterman. Det bolaget har säte i Sunne. Någon som har fattat att det funkar att dra ut i glesbygden med föreställningar. Kul!

Tydligen hade Robert Samuelsson tillbringat somrarna någonstans i Årjängs kommun (Nästviken?) och att besöket här nu var ett kärt återseende.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Goda skratt kan man aldrig få för många av. Är bara så härligt när man verkligen skrattar så hjärtligt!

Postat av: Zarah

Det där skulle jag verkligen gilla... en del nytt även för mig om hur män fungerar... ok... jag har ju hela min lägenhet för mig själv hemma i Jönköping... Men att män uppsöker pannrummet för att få tänka i fred låter ganska sunt... inte så ofta jag hade ärende dit när jag bodde i hus... :-)

2011-11-27 @ 18:30:56
URL: http://verandan.svenskablogg,.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback