"En svensk skolhistoria" ...

... av Hans Albin Larsson, professor i historia, är en intressant bok som jag ännu inte läst, men som jag kommer att läsa.  Med fokus på de senaste decenniernas organisatoriska reformer, samt pedagogiska och politiska debatt, analyserar Hans Albin Larsson, mot en historisk bakgrund, skolans utveckling och problem. Och för mig som gammal lärare är det lite balsam att få läsa en bok som handlar om att de formella kvalitetskraven i skolan successivt togs bort men att verksamheten ändå fungerade, åtminstone hjälpligt, tack vare att man hade en kader av lärare som hävdade kvalitetsnivån trots frånvaron av stöd uppifrån i lagar o förordningar för det. .

Dilemman i skolan menar Larsson är uttunningen av behörighetskraven på lärare, de låga lärarlönerna, frånvaron av krav på lärarutbildning hos rektorer, den minskade friheten i läraryrket, kraven uppifrån på skolan att vara en skola för alla barn och ungdomar (helst 100 % av varje årgång hela vägen till o med gymnasieskolan) utan att skicka med de resurser som krävdes för den omställningen. Idag finns krav på att alla ska kunna ha tillhörighet i en vanlig klass, att alla ska nå samma mål och då måste klassenheterna bli betydligt mindre  än tidigare + resurserna större om det ska funka med så långt gående individualisering. 

 Ibland ser man inte skogen för bara trän, det kan vara svårt att se vad som egentligen hänt och händer med den svenska skolan när man står mitt upp i den som jag gör. Jag föreställer mig att den här boken kan vara ett lyft för blicken att se de stora dragen i de förändringar inom skolan de senaste decennierna som lett fram till den punkt vi befinner oss på idag.

Här i Axess intervjuas författaren av Lotta Gröning. Det är absolut sevärt om man är intresserad av skolan i ett vidare perspektiv.
http://www.axess.se/Tv/webbtv.aspx?id=2630



Kommentarer
Postat av: Lena

Tack för länken till Axess. Du är en pärla, som hittar så mycket godbitar här och där och bjuder så frikostigt på dem. Ska titta på hela intervjun vid tillfälle.

2011-11-14 @ 17:12:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback