Agenda hit o dit

Inreda nya huset står högt på agendan nu, roligt men svårt och riskabelt. Jag har ingen begåvning för såna uppgifter. Det är dyrbart att göra om, ifall det skulle bli fel. (Julen o advent förtränger jag däremot!)

Spännande nya vänner  hade vi i onsdags här på lite soppa. De har ursprung i Danmark, Norge och Frankrike, alltid roligt att dela erfarenheter med människor som har en annan bakgrund än vår. Så här såg soppbordet ut; viltsoppa, grovt bröd, rökt rådjurskött blev det och så risgrynskaka till efterrätt med nykokt hallonsylt och vispgrädde. Stenarna o höstlöv har varit dekoration ett tag nu på grov linneduk och här är det Taizémuggarna att dricka ur. Idag lär jag få byta till adventsduk.



Igår lördag var Roland o Jazz på jaktprov igen, nu i Säffle någonstans, det blev alltså uppåt  Lönnskog.
På kvällen Grottmannen stand up comedy på Tjolitta.

Idag söndag ska vi fira gubbens födelsedag lite grand. (Han o Ove L på kommunen har samma dag så grattis då Ove också om Du läser detta!). Vi ska tydligen också härda ut ett grymt blåsväder under dagen.  

I morgon måndag jobb i Karlstad till SOL (Skriv o läs i Värmland), ett nätverk för läs- och skrivutveckling i länet.

Resa till huvudstaden framöver för min del bl.a. träffa barnen med respektive och så ett par svärföräldrar + besök på Edsviks konsthallar och Nerdrums utställning.

Gubben ska på årlig älgjakt till Ockelbo så småningom.
Han har också framför sig  inbokat ett möte med  miljöministern tillsammans med ett par andra.



Grattis gubben på födelsedagen idag 27:e november! (Och grattis också till Ingvor som har samma dag om jag minns rätt! Och i efterhand till Inga-Lill som hade igår väl! Hade hon inte alls, det är i morgon måndag 28:e som Inga -Lill fyller år så det så)

Kommentarer
Postat av: Marie

Oj, inreda hela huset låter stort och roligt! Ett sådant projekt skulle passa mig precis. :-)

Postat av: Inga Magnusson

Marie: Du är välkommen! Nu är ju inte huset så stort men det gör det ännu knepigare märker jag. Vissa saker måste få plats men får inte vara skrymmande och måste placeras så att man utnyttjar ytorna maximalt. Ett exempel är att vi antagligen gör en våningsäng där översängen går att fälla in mot vägggen så att den "blir borta" då den inte används. Ett annat alternativ är förstås att hissa upp den i taket men det blir nog krångligare. Och kanske inte så säkert om man har barn i rummet.

2011-11-27 @ 09:02:44
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Vilket jättejobb att inreda ett helt hus från början...men oj, så kul. Det har jag inte gjort sen vi flyttade in i vårt nybyggda hus för över 40 år sen. Lycka till och ha en skön adventssöndag.

2011-11-27 @ 13:57:09
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Selma

Ja, jag är redan hemma annars hade det varit kul att träffas men det kändes som att ta i med två hotellnätter för en fika ...

2011-11-27 @ 15:29:58
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Gunvor

Rådgör gärna med någon om det kör ihop sig med möbleringen. Det kan vara lätt att köra fast i sina egna spår och inte lyfta blicken.



När vi byggde till vårt gamla hus med ett nytt kök var det helt självklart för mig var bordet skulle placeras, men det var så trångt just där mellan spismuren och dörren och fönstret. Jag beklagade mig och visade ritningen för en kreativ person på jobbet och han sa bara "Men ställ bordet vid det andra fönstret i stället. Då får du plats med en längre köksbänk ochså". Det vred sig runt i hjärnan som när man gått vilse i skogen och kollar på kompassen, och så var det självklart att göra som han sa. Det blev jättebra.

2011-11-27 @ 18:12:42
URL: http://svenska.iedior.se/#home
Postat av: Zarah

Vad du hinner med, vilken energi du måste ha, dessutom vara mycket social... Gäster stup i kvarten! Jag gillar att ha folk runt mig, men inte ids jag ha gäster i den utsträckning som sker hos dig. Skulle vilja ha litet av din energi, delar du med dig!?

2011-11-27 @ 18:24:50
URL: http://verandan.svenskablogg,.se
Postat av: Sylvia

Hejsan Inger!

Så vacker du dukat bordet och soppmiddag låter riktigt spännande en höstlig novemberkväll. Kvällen blev säkert riktigt lyckad.

Lycka till med inredningen!



Önskar en fortsatt fin Första Adventskväll

2011-11-27 @ 19:18:24
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Suss

Du är helt otrolig på vackra dukningar. Du borde vara med i någon hemiredningstidning el dyl. Bra på mat är du också, trots att du inte kan äta allt själv, jag är stum av beundran ska du veta.

Här regnar och blåser det, men mig gör det inget så länge det inte snöar.

2011-11-27 @ 20:21:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Alla. Nja dukningar är roligt om man har tid och stenarna + den här grova ostrukna , omanglade linneduken är en favvo. Tänkte jag skulle hinna lägga på adventsduk och sätta upp stjärna och sånt med det får anstå några dagar. Tack för vänliga ord om mina bemödanden. Jag hade ungefär samma ikväll när vi firade Roland.

2011-11-27 @ 20:53:35
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Alla: När det gäller inredningen så pratar jag med andra för att få råd, det är väldigt bra med nya infallsvinklar. Det blir nog nåt sorts klinker på golvet i allrummet och så nån sten upp på väggen, samma sten men mindre i mönster kanske. Vi får se.

2011-11-27 @ 21:10:29
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback