Smarrig gratinerad lök!

Gör den! Himla god till grillat och till buffé. Jag fick den för första gången igår onsdag på en kanongod måltid på skolan (Tack snälla duktiga kocken och övriga som hjälpt till! Vi kände oss riktigt bortskämda!).

Man delar rödlöken utan att ta bort alla skal, ställer dem i en gratängform, strör på salt, peppar, timjan, basilika, paprika, ja örtkryddor som man har hemma. Smör, rätt rikligt,  ska man pensla på, vi ringlade på flytande. Och så in i ugnen, 180 grader en halvtimme. Genom att man behåller lite av skalen på löken i ugnen så stannar all smak kvar och man liksom gröper ur den vid ätningen.  

Jag gjorde några till gårdagkvällens grillning.  Vi var bara tre stycken men det här  gick åt.



 

Mer av recepten på onsdagsbuffén på skolan finns på Årjängsportalen.

I dag senare kommer jag att göra inlägg om Julias små talgoxungar i fågelholken och om Jens och de andra ungdomarna som vann skjuttävlingen.

Kommentarer
Postat av: anne

Spännande med gratinerad lök. Vi plockar numera bort mycket av löken, är den inte tillagad ordentligt får maken halsbränna och sånt jox...

Postat av: Inger Maryissa

Oj, det verkar mycket gott med rödlöken i ugn.

Jag älskar lök, så det skulle jag nog prova..

Nu blir jag verkligen hungrig...eller rättare sagt sugen..och så här sent på kvällen...

inte bra ;-) :-D

ha en fin helg

2011-05-27 @ 22:09:36
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback