Nästan egen potatissallad ...

... gjorde jag i fredags när vi grillade med "dom i Signebyn"; Kjell, Maj och Jörgen. Det kom lite snabbt på och det var tänkt först att vi skulle vara nere vid sjön, men vädret var inte så väldigt inbjudande. Vi satt här hemma på altanen och masade oss in först när graderna gick ner mot 6 (plus dock!). En del varmblodiga typer; R och M ville fortfarande vara kvar ute men vi andra mer frusna stackare hellre ville in till dessert- och kaffedags.

 Sen stimmade vi vidare framåt småtimmarna, ovanligt sent för att vara vi. Mycket skratt blev det, och som vanligt många berättelser från förr i tiden. Jag undrar om folk var mer udda och dråpliga förr, eller om det blir så i efterhand? Nu är det inte möjligt men det vore annars roligt att skriva den här bygdens verkliga och inofficiella historia, berättelserna om människorna som befolkade trakten.

Potatissalladen är så här:

Vanlig köpt potatissallad, för min del utan mjölkprodukter.
Den är ganska såsig och sur så jag blandar ner diverse som jag  råkar ha i kylskåpet just den dagen, ingredienserna hackas rätt smått, speciellt löken:

hårdkokt ägg måste man ha och rätt mycket av, inte finhackad - lite större bitar
färsk gurka också ett måste

 gul lök, mycket finhackad
 tomat, lite
äpple
kokt kall potatis, lite av i så fall
typ Bostongurka lite av


Den här passar utmärkt till grillat och smakar som hemgjord helt och hållet vilket den alltså inte är, utan en improviserad rätt som går att svänga ihop lite snabbt om man har ett lager med färdig potatissallad hemma i kylen i olika storlekar (vilket jag oftast har). Det handlar  om att jag som inte tål så mycket mjölkprodukter, måste ha alternativ att snabbt kunna ta med när vi åker bort.


Om man väljer att ta med hackad skinka eller kassler eller dylikt så blir det en matig egen rätt som kan ätas ihop med ett gott bröd (o nåt smarrigt vin). Lättvindigt  att ta med på skogsutflykt eller i båten för mig som inte kan äta pastasallader.



Kommentarer
Postat av: Marie

Jag blir jättelycklig över dina recept. Matlagning är inte min starka sida även om det blir gott det som jag gör. Variationerna blir dock inte alltför många då jag aldrig chansar och gärna håller mig till säkra kort.

Postat av: Herta

Här tar man tydligen vad man haver.

2011-05-08 @ 11:45:57
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Selma

Smart! Själv tycker jag att vanlig köpepotatissallad kan vara väl gojsig.

2011-05-08 @ 18:11:55
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Marie: Kul att Du gillar maten. De recept som jag skriver om är garanterat helt ok och ofta rätt lättvindiga att fixa till. Jag gör sällan komplicerad mat.

2011-05-08 @ 21:15:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: TT

Vad smart!!

2011-05-09 @ 22:07:16
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback