Muslimsk helgdag - stolpskott!

Instinktivt säger jag nej till muslimsk helgdag i stil med Jämtins förslag!  Inte för att den i så fall skulle bli muslimsk utan för att vi aldrig kommer att klarar av att införa alla helgdagar som skulle behövas  för att tillgodose alla nationer (bara kolla USAs alla helgdagar!) och alla religioner. Att välja ut en enda helgdag i en enda religion blir bara märkligt och patetiskt!  Ett spel för gallerierna, en fånig symbol, mer för det desperata i ivern att framstå som ett mångkulturellt land än en verklig förändring i den riktningen. Det finns inte ens särskilt mycket av religion över våra helgdagar längre. Några har en del av sitt ursprung i den kristna tron, men flera av dem är uppblandade med gamla asaseder också. Man slog ihop för enkelhetens skull för länge sedan. Helgdagarna är nu mer av  tradition än av religion. 

Jämtin lyckas som få med att ta fram helt nya idéer som ingen tänkt på förut, kanske mer knas än kreativt. Som oppositionsborgarrråd i Stockholm så lanserade hon på fullt allvar förslaget om butlers i tunnelbanan!

 
http://di.se/Default.aspx?pid=234553__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/oppning-for-helgdagen-eid_6131427.svd


Kommentarer
Postat av: Herta

Jag har inte så sällan firat Eid de senaste åren...alltså jag menar att jag varit inbjuden att delta i firandet tillsammans med människor som firat Eid. Ge oss en helg till, vi jobbar ändå så mycket.Om vi har råd?Ingen aning. Själv firar jag gärna annandg pingst, det går bra att ta ut en kompdag då.

Postat av: Lena

Stolpskottet måste vara en present till SD att gå igång på.

2011-05-04 @ 22:56:23
Postat av: Inga M

Herta: Helt ok om vi får ännu fler helgdagar, men det misstänker jag att vi inte får utan man vill ta bort några gamla.



Lena: Exakt, det är absolut en skänk från ovan för dem.

2011-05-05 @ 06:15:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag instämmer helt i ditt inlägg. Men Jämtin fick på nosen och backade på på sitt förslag.

2011-05-13 @ 22:25:35
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback