Lerduveskytte ...

...har jag tränat under helgen, först på simulatorn och sedan på riktigt med halvautomat hagel tillsammans med Jocke Smålänning! Inte alla som får träna med en svensk mästare i jaktskytte, nu har jag något gemensamt med kungafamljen (det enda, ha ha...!). Geväret är rätt snällt att skjuta med, ingen hård rekyl, förhållandevis  from smäll. Men gubben som tog kortet säger att han inser mitt dilemma med att orka hålla i ordentligt, geväret är nästan lika långt som jag och jag är en svag typ. ;-)) Fast jag lyckades träffa de flesta av duvorna. För tydlighets skull, så är lerduvor inga duvor alls utan orange små tallrikar av bränd lera som skickas iväg med en kastare och jag  skjuter dem oftast på 15 - 40 meter. 

Jocke kom redan lördag kväll från Norge och stannade i ett av husen till söndag eftermiddag. Då for han vidare till Öster Malma för några dagars evenemang med skytte och mat med grupp. Sedan ska han till Elmia Game Fair i Jönköping till helgen, den stora jaktmässan. Därefter laddar han för världsmästerskapet i jaktskytte i Ungern tillsammans med två veckors vistelse där. Jocke är trevlig bekantskap som har mycket spännande att berätta från ett omväxlande liv. Dessutom har han förstås en rätt stor bekantskapskrets i jakt- Sverige gemensam med gubben.

Man kanske kan säga att irl har inkräktat svårt på bloggandet o mailläsning under helgen men jag kommer nog ifatt. ;-))


Kommentarer
Postat av: Ailas

Hopps! Jag ser hellre att man skjuter på lerduvor än oskyldiga djur, så... :) Undrar om inte även jag skulle gilla lerduveskytte. I vart fall gillar jag skytte med pilbåge. Har klart lite talang där.

Postat av: Veiken

Jag skulle nog träffa allt annat som flög utom dom där lerklumpoarna....ni hade nog inte tyckt det var kul om jag hade visat mitt vackra anlete där ;)

2011-05-30 @ 19:04:50
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Suss

Jag tänker aldrig jaga, men jag skulle gärna testa att skjuta lerduvor och annat redan dött! T ex tomma burkar eller så. Det är säkert jätteroligt.

2011-05-30 @ 23:40:07
URL: http://leonting.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ailas: Hmm så länge man är köttätare så har man alltså accepterat att djur ska dödas för att bli mat. Och då är det mycket mer etiskt att ett djur får leva fritt fram till det dödas av ett skott mitt i det fina livet än att det föds upp i fabriksliknande omständigheter och genomgår en slaktprocess. För mig är det ok att djur dödas både genom jakt och slakt men bättre med jakt. Men jag inser att jakt inte kan täcka hela behovet att kött som mat.



Veiken: Det handlar om att få rätt instruktioner.



Suss: Stämmer.

2011-05-31 @ 07:17:49
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback