Rovdjursdebatt i Mysen Norge ...

... var vi på i kväll onsdag. Roland o jag hade sällskap av Katarina Johannesson, vårt kommunalråd, som också är intresserad av de här frågorna. 

 Norge står inför en omprövning av rovdjursbesluten i sitt Storting (riksdagen) från 2004. Då beslutades om 3 föryngringar och en vargzon i landet, öster om älven Glomma, dvs gränslandskap till Sverige. Om man vill se det befolkningsmässigt så innebär det att man låter en tredjedel av befolkningen bära hela bördan av en vargstam, medan resten av Norge är helt vargfritt. (Fast i praktiken är det väl ungefär så här också, med hela Norrland fritt från föryngring av varg)

Det var en stor församling i Mysen ungdomsskole som ställde frågor till panelen som bestod av mest  Stortingspolitiker, de representerade Arbeiderpartiet, Kristlig Folkeparti, Centerpartiet, Höyre, Fremskrittspartiet och Venstre. Regerar i Norge gör just nu en koalition av Arbeiderpartiet, Centerpartiet och ett till som jag glömt namnet på.

De mest brännande spörsmålen just nu i Norge är

- Vargzonen ska bort, det tycks alla vara överens om. Det är inte juste att några får ta hela smällen.

- Nödvärnsrätt vill man ha för både husdjur och jakthundar i hela Norge. (Där är Sverige lite före)

- Jakt på varg så att man håller nere stammen på rätt nivå.

- Ersättning för det människor som tvingas leva med varg förlorar i form av dödade husdjur, förlorade jaktarrendeintäkter, sämre intresse för friluftsliv (finns norska undersökningar som visar att de som bor i vargrevir använder mindre tid till att vara ute i skog och mark än de som bor i vargfria områden), ersättning för förebyggande åtgärder, ersättning för att ställa om från fåruppfödning till annat som inte är så varghotat.

Man är inte lika upptagna som vi är i Sverige just av frågan om den uteblivna lokala förvaltningen, av de beståndsmål som man struntar i på Naturvårdsverket, av problemet med inavel. Lokal förvaltning berördes men ytligt, beståndsmålen nästan inte alls och inaveln nämndes inte alls.  Däremot ville alla ha ett samarbete med Sverige om rovdjuren eftersom de rör sig över gränserna.

Sen kunde jag inte låta bli att notera vissa inlägg:

- Det går att ersätta förlorad boskap och mistade hundar ekonomiskt, men hur ska ni kunna ersätta förlorad livskvalitet?

- När det gäller beslut om vindkraftverkspark så måste det föreberedas i  många instanser och det ska utredas ordentligt, men hur kunde ni besluta att vi som bor här ska leva i vargzon så snabbt och lättvindigt?

- Om nu guidning i vargrevir ska vara en framtida alternativ inkomstkälla för de bönder som måste ge upp, varför inte ta hit ett djur som verkligen någon vill se och som verkligen är utrotningshotat över hela världen; tigern?

- Är det verkligen tillåtet för staten att landa sina helikoptrar på min mark för att fånga in och märka varg, utan att jag har gett tillstånd till det?


Priset tog nog en representant för föreningen Våra Rovdjur som på fullt allvar menade att det var ett stort problem med att de utegående fåren var så veka numera, om de bara var lite starkare så kunde de klara sig mot varg.






Kommentarer
Postat av: 4ta4t

"Priset tog nog en representant för föreningen Våra Rovdjur som på fullt allvar menade att det var ett stort problem med att de utegående fåren var så veka numera, om de bara var lite starkare så kunde de klara sig mot varg. "



Är du dum på riktigt?

Det var ju inte alls det som han sagde, men för in insnöad rabiat gammal hysterisk kärring som du kan det ju vare svårt att se sanningen genom varghatsdimmorna:o)

2011-03-17 @ 17:23:12
Postat av: Inga Magnusson

Nu är det Du som är dum! Representanten för föreningen Våra rovdjur sa precis det jag skrev. Och det var dessutom en hon, inte en han. Hon var väldigt kvinnlig och stor bara några meter från mig så det gick inte att ta miste på kön. Jag antar alltså att Du inte alls var där. Försök att använda Dig av lite mer fakta i Dina utfall ovh lite mindre av okvädningsord i fortsättningen, så kan jag överväga att publicera dem.

Postat av: Mathias

Att folket närmast gränsen är mindre intresserade av friluftsliv pga varg kan nog ifrågasättas? Tror snarare det bristande intresset helt enkelt beror på ointresse av natur och friluftsliv då man ser dessa Norskar mest på köpcentret i Charlottenberg eller i Töcksfors med en ganska rund buk vilket tyder på allt för lite aktiviteter! Tror nog det går att leva med varg och vargen passar utmärkt in i exempelvis friluftsreservatet Glaskogen eller liknande.

2011-03-18 @ 10:33:24
Postat av: Pillan

När föräldrar tvingas anpassa sina arbetstider efter skolbussarna för att de inte vågar låta barnen gå till och från bussen. Då har vargen påverkat och inskränkt på människornas vardag lite för mycket. Så har bekanta det på andra sidan gränsen.

2011-03-18 @ 19:54:14
Postat av: Inga Magnusson

Mathias: Nu tror jag inte att den här forskningen om människors fritidsvanor var gjord i gränstrakterna utan längre norrut, men jag förstår vad Du menar. Rekommenderar bara läsning av nästa kommentar från boende nära varg.



Pillan: Håller med! Dina och Din familjs erfarenheter borde tas tillvara bättre.

2011-03-18 @ 23:34:41
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Miria Wiberg

Jag funderar på den här frågan om hur man ska kunna ersätta förlorad livskvalitet. Det gäller ju också oss som känner att vår livskvalitet försämras betydligt av att naturen skövlas, tämjs, manipuleras och trängs undan?



Själv känner jag att jag till och med skulle kunna tänka mig att lämna mitt hemland (Sverige) och allt jag har kärt här just på grund av att det vilda får så lite utrymme. Jag mår inte bra i en omgivning som är så tillrättalagd, styrd och antropocentrisk...



/Miria

2011-04-18 @ 12:45:44
URL: http://ecoawareness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback