Edsviks konsthallar - en skuffelse!

Besöket nu i mars 2011 var det första på Edsviks konsthallar i Sollentuna som var en total besvikelse. Det var en stor utställning med "Internationell mötesplats"i den stora entréhallen, nio konstnärer från olika länder, vilka alla har det gemensamt att de varit verksamma vid Uttersbergs "Galleri Astley". Det är ett konstcentrum i Bergslagens skogar, vilket startade 1977. Det var färgstarka bilder på gränsen mellan abstrakt och figurativt, bilder som med lite god vilja kunde föreställa skogsdungar eller grönska. Men ingen enda bild slog mig i magen eller fick mig att vilja stanna upp.  Kanske för spretigt, kanske för oengagerade bilder. Och det som visades på övervåningen var inte heller sevärt. Sen gick vi över till hallen mitt emot och jag hade verkligen förväntningar; Margareta Ternström, en konstnär  som börjat med datorkonst.

Men nej och nej! Det var ett stort antal bilder med cirklar och fyrkanter i neonfärger!

Jag har en son och en sonhustru  som är duktiga hantverkare när det gäller att skapa bilder på dator. De har sysslat med detta varje arbetsdag i så där 10 -15 år nu, så jag vet att det går att få datorbildverktygen minst lika lydiga som handstyrda verktyg. Men detta var alldeles för enkelt för att vara intressant. Möjligen gångbart hos den som vill ha en dekorativ bild att hänga upp på väggen, företrädesvis i offentlig miljö eftersom färgerna är rätt krävande och behöver luft runt sig.

Det mest sevärda på Edsvik den här gången var just utsikten över Edsviken. Det var snö på isen och människor som rörde sig där nere.

Konsthallarna hängs om nu i dagarna så det kommer säkert något bättre framöver.

 
http://www.edsvik.com/11_utstallningar/internationell_motesplats.html




Kommentarer
Postat av: Börje

Så synd! Edsvik brukar ha bra utställningar. Men jag har inte tagit mig dit på ett bra tag nu. Hoppas att den gode Ricardo Donoso som annars är en utmärkt konsthallschef inte låter sig lockas av den ointressanta internationella konsttrenden.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback