Scenbygget på Hembygdsgården i Svensbyn, Sillerud!

Idag måndag var den stora dagen då taket skulle på. Ett antal drivna snickare från bygden (och andra bygder ex Deje ;-)) samlades tidigt på morgonen för att dra igång och få det hela under tak på en dag. Lars Inge kom med en kranbil från Hermanssons tror jag,  för att lyfta limträbalken. Roland tog bilder hela dagen och skickade via mms till min telefon, jag var i Karlstad. Här kommer de nu på bloggen. Det är alltså bilder tagna med hans telefon så de är lite suddiga men förvånandsvärt bra ändå.


Evert, Ronnie, Thomas o Jan-Åke kanske, svårt att se. Lars-Inge sköter kranen.


Ronnie o någon mer. Balken är tio meter lång o 63 cm hög. Den väger mellan 400 - 500 kg. Det regnade en del först men gav sig så småningom och blev inte så illa som varslat var på yr.no.


Thomas i Deje tror jag att det är.


Thomas, Erik o Ronnie


Thomas o Evert. I bakgrunden syns hembygdsgården. Marken  sluttar från scenen och upp mot den. Det hela fungerar som en amfieteater. Publiken kommer att sitta i sluttningen  på medhavda stolar. Festplatsen tar alltså minst 1000 personer som kan se och höra bra och dessutom ha en vacker vy framför sig kvällstid när solen går ner över sjön.

Tjärpappen på!

Roland, Thomas, Erik, Jan-Åke o Evert. Tore Ek tar bilden. Lars-Gunnar o Åke i Norane o Ronnie har hunnit åka hem o är inte med på bilden.



Taket på! Det ska bli  täckt i hörnen för att göra det hela vridstyvt, men man ska kunna se genom bakväggen för det är så himla fint när solen går ner över Svensbysjön på kvällarna, det måste man bara kunna se! Jag vet inte om det blir glaspartier som går att dra för eller om det blir luckor i någon form som går att öppna och stänga. Scenen är på golvet 10 meter gånger 6 eller nåt sånt.


Det blir stort och flott! Det kan ta orkestrar och artister med kort varsel oberoende av väder! Och även sällskap som vill fira något med en fin utsikt och samtidigt kunna duka upp under tak. Ett alternativ till själva hembygdsgården  och logen. Rickard, hembygdsföreningen och alla andra är heltända på den här idén med en fast scen i Svensbyn. Till att börja med så blir det Packmopedsturnén och det siktas på nytt publikrekord förstås. De drog 1000 personer förra året. Men innan dess, i Sellereveckan, blir det högtidlig invigning förstås.

Det är fantastiskt att när det verkligen behövs så hjälps alla åt. Nu kom ett antal semesterlediga snickare för att göra en heldags arbete i regn och rusk! Och i morgon fortsätter några andra!  Det behövs hjälp framöver med snickring och antar jag;  målning. Den som vill göra ett handtag här kan anmäla till Tore Ek. En eloge till alla dem som ställt upp och som fortsätter att jobba för detta! Sillerudsborna glädjer sig åt  att få en fin festplats vid hembygdsgården. 

Lanthandlare Rickard, som var den som drog igång alltsammans, har följt bygget via mms hela dagen! När han inte tränat! För han tränar. Till max! Och vi hejar på så mycket vi kan och håller tummarna hårt att han ska komma till packmopedsturnén! Kanske till och med till invigningen på Sellereveckan. Många tummar hålls i Sillerud och annorstädes vågar jag påstå! Så många att det måste kännas hela vägen till Arvika.

Framöver fortsätter jag att göra inlägg om semesterresan.

Agendan f.ö. är given just nu för vår del: Husbygge! I skrivande stund, tisdag 19:e juli sätts spaden i jorden för vårt eget stora  projekt, vi ska bygga ett tredje hus för uthyrning till fiskegäster. Vägen dit har varit lång och krokig och planeringen dithän kantad med många ratade alternativ, men nu är det färdigvelat, nu startar vi. Bilder blir det nog under dagen. Platsen är Önnebyn, alltså efter Egenäsvägen, på andra sidan sjön Östra Silen.

Kommentarer
Postat av: Rikard

Helt fantastiskt det finns inte tack ord som räcker jag har haft scenbilden i huvudet sen i fjol höst när jag o Tore fick uppdraget att arbeta fram scenen och nu ser man slutresultatet otroligt Jag kämpar på så mycket jag bara orkar det har varit riktigt tufft men nu ser jag framsteg har arbetat mej upp från rullstolen sakta men säkert delmål rullator/kryckor och idag är jag där efter riktigt hård träning jag kommer snart hem Stort stort Tack Roland o Inga det värmer o sporrar

2011-07-19 @ 10:29:58
Postat av: Lena

Så fint!

2011-07-19 @ 10:44:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback