Kanalöarna - fantastiskt resereportage!

Suss - Leontina på bloggen har gjort ett fantastiskt resereportage från resan till de engelska kanalöarna. Ingen kan beskriva resande som hon, med kul text och vackra bilder! Så har hon också tränat länge på att flänga runt i världen och berätta om det.

Hon och hennes familj var på semester till Mallorca redan på femtiotalet, innan det blev populärt att resa dit. I början på 60 -talet var hon och jag i varsin familj i Tyskland på utbytesresa för att träna våra språkkunskaper och hade varsin tysk tjej med oss till Sverige. Efter sammanlagt sex veckor med bara tyska som språk så tänkte jag till och med på tyska minns jag nu.

Sen fortsatte vi resandet med att snika oss med på varandras skolresor till Holland, "den Haag och Scheveningen", Österrike och annorstädes. Och så liftade vi kors och tvärs i Sverige! Och reste gratis på tåg eftersom våra fäder var SJ-anställda. Det var fäder i Hallsberg på den tiden.

Så utvecklade det sig till att Suss fortsatte att resa världen över, medan jag blev en riktig hemmakatt som trivs bäst med att eventuellt göra dagsutflykter i den närmaste omgivningen.

Så kan det gå!

Kommentarer
Postat av: Suss

Roligt att jag hamnar hos dig på bloggen då och då. Jag kan väl få redigera lite? Vi var till Italien på 50-talet, redan 1957 första gången. Mallis var 60-talet och annars har jag inget mer att invända! Kram på dig, hoppas vi ses snart igen.

Postat av: Ruth i Virginia

Jag kommer ihåg Hallsberg. Det var knytpunkten för alla tåg, tycktes det. Jag gick på Handels i Norrköping - Ludvika var hemstaden. Fick alltid byta tåg i Hallsberg.



Själv gav jag mej av till Amerika, per båt, 1951.

Träffade den rätte i San Francisco och blev kvar.

2011-07-21 @ 23:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback