Vargjakt söndag 17.20

Första vargen påskjuten i Örebro län, eftersök pågår,  eventuellt är den fälld, en återstår på licensen i länet.

Uppdaterat: Västra Götaland en varg påskjuten, ev. fälld i Färjelanda, jakten i länet avslutad. 

 Värmland kan fortfarande jaga på de tre som återstår där. Nu har jag uppdaterat om vargjakten hela dagen och senare i kväll kommer jag att beskriva de fällda vargarna lite mer; kön och vikt o ålder och så. Nu mörknar det snabbt och jag antar att de flesta har avslutat jakten för idag.

Sammanfattningsvis så här långt så fördelar sig de fällda vargarna så här kommunvis om jag fattat det hela rätt :

Dalarna där jakten är avlyst och kvoten på sex djur  fylld
Ludvika  4
Vansbro 1
Malung -Sälen 1

Gävleborg där jakten är avlyst tre av tre djur fällda
Ockelbo 2
Ljusdal 1

Värmland som har tre djur kvar att fälla av licensen på sex
Arvika 1
Ransäter (?) 1
Munkfors 1

Västra Götaland där jakten nu är avlyst
Mellerud 1
Färjelanda 1 påskjuten, ev fälld söndag eftermiddag

Örebro som har ett djur kvar på sin licens
Örebro  1

Och så har vi Västmanland som inte fällt sin varg än

Jag får det till att fem djur är kvar på den nationella licensen på 20 vargar att fälla i år på licensjakt.


Många från betraktarperspektivet undrar  varför just vargen är så kontroversiell och besvärlig för oss som bor på landet. Jag vet några skäl:.

- Den är ett flockdjur, alltså blir det många på ett begränsat område, (jfr björn exempelvis!) och den uppträder ofta i grupper om flera på en gång, obehagligt.

- Den går inte i ide och blir borta under jaktsäsongen. Den fortsätter att jaga och äta klövvilt oavsett snöläge och raderar ibland ut rådjur och älg ur sitt område eftersom det är ett antal i flocken som ska mättas.

- Den uppträder oskyggt mot människor, har inte varit jagad på det sätt som björnen.

-Den söker aktivt upp hundar, både jakthundar och andra och dödar dem, både som mat och för att hunddjur ses som inkräktare i reviret.

- Vargen kommer att bidra till att sprida ett par arter av dvärgbandmask och därmed kommer vi att få betrakta bär och svamp i framtiden som riskavfall, koka före användning och ha extrem handhygien i samband med plockning.

Jag efterlyser lite inlevelse och förståelse för detta från dem som inte är drabbade själva, de som slipper betala priset för en svensk vargstam, de som kan kosta på sig att älska varg på lite avstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback