Ingvar Kamprads ...

... företagande och skatteplanering har jag inga som helst problem med så länge de håller sig inom lagens råmärken. Och det antar jag att de gör. Annars vore det korkat.

Att Kamprad tjänar pengar på sitt företagande och sitt arbete, har jag inte heller några problem med. Han har gjort ett ´långt livs hederligt arbete och byggt upp ett jätteföretag med hjälp av egna idéer.  Han marknadsför inte bara IKEA ute i världen, han marknadsför också Sverige och svensk mat. Få enskilda människor har betytt så mycket för Sveriges goda rykte utomlands som han. Det blir väldigt småaktigt att bråka om att han uppbär svenska folkpension som han enligt lag har rätt till ( i likhet med alla medborgare, goda som onda, rika som fattiga, kriminella som hederliga)

Sen kan jag förstå att Ingvar K i egenskap av företagsledare inte vill berätta allt om sitt företag och sin ekonomi offentligt. Vem av oss vill det? Och vem av oss har skyldighet till det?

Ingen människa är enbart perfekt och god, ingen av oss. Men Kamprad har en hel del sympatiska drag. Bland annat så delar han personligen ut julgåvor i Älmhult till alla anställda och även till dem som tidigare jobbat i företaget. Sen förstår jag inte klagomålen över att han inte skyltar med sina tillgångar i tid och otid utan har en låg profil. Tänk om det vore tvärtom, att han förekom i media oavbrutet med ett liv i lyx och överflöd. Då skulle det bli väsen på en del journalister som spinner på temat avundsjuka och missunnsamhet.

Om man vill hänga ut människor och företeelser som kostat skattebetalarna massor av pengar så vore det vettigare att granska de höga EU-pensionerna till avgående tjänstemän,  som vi alla får vara med och betala. Kanske också diverse bankers agerande för att få statliga stora pengar + bonusar och jättevinster i nästa ögonblick.

Kanske man till och med borde granska agerandet hos en del staters regeringar inom EU som låtit slöseri och bankrutt i det egna landet få betalas av EU medborgarna via skattsedeln.

Det finns mycket ruttet att granska, men detta med Ingvar Kamprad var ett stolpskott.

http://www.dn.se/ekonomi/svt-gor-upp-med-myten-om-ikea

http://www.dn.se/ekonomi/svt-gor-upp-med-myten-om-ikea

Kommentarer
Postat av: TT

Godmorgon!



Åh denna text var så bra! Jag såg inte själv programmet men såg att folk skulle bojkotta IKEA på Fejan och funderade lite på vad som var grunden till det.

Nu ska jag se reprisen men det du skriver är ju ren fakta, folk i allmänhet har en förmåga att se det korta sammanhanget.



Skönt att ni blev nöjda med byrån! :o)

Postat av: Ailas

Kamprad är en åldrad, opolerad man... som skapat många arbetstillfällen och möjliggjort för många att skapa ett hem till ett hyggligt pris. Ett otroligt livsverk har han gjort. Jag tycker inte heller att det är så mycket att bråka om hans eventuella affärer och förmögenhet. Klippare och klåpare som inte bidragit med något ser jag mycket allvarligare på.



Sedan kan man kanske se att Kamprads miljarder inte gjort honom till någon glad och lycklig man i alla avseenden...



Jag har sällan handlat på IKEA, men de aktuella skriverierna kommer inte att påverka mig. Jag låter den gamle mannen få vara i fred!

2011-01-27 @ 13:25:38
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: anne

Jag har bara sett någon enstaka rubrik flimra förbi i detta ämne och det enda jag tänkt har varit att Ingvar Kamprad är väl inte dum i huvudet heller!!! Han har knappast gjort sig en enorm förmögenhet utan att veta hur man hanterar pengar och får dem att växa! Vi får innerligt väl hoppas att vi haft samma förmåga om vi skulle ha förmånen att hamna i den situationen (risken är nu inte särskilt stor skulle jag tro..).



Folk har så mycket konstigt att bry sig i...Bojkotta IKEA? What for???

2011-01-27 @ 20:02:35
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Tack Inga, Det var mycket bra skrivet om Ingvar Kamprad, jag kan bara hålla med och tacka för att du tog upp det!

2011-01-27 @ 21:53:34
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

Åker till Ikea snart. Han har i alla fall fixat snygga moderna möbler till de många männniskorna eller vad han skriver.,

2011-01-28 @ 20:15:50
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback