Hur läser man egentligen?

Ganska häftigt det här!!!  

 

 

Kan du lsäa dteta?
Braa 55% av floekt kan.

Jag kndue itne tro att jag fkaitkst kndue frsötå vad jag lstäe. Den
fneoelmana kfraetn i mnänisnaks hjnräan kan, elnigt en undiöserknng i
Cmabrigde Uinervtisy, lsäa oedrn i vlkien odnrig som hlset, det edna
vkitgia är att den fsötra och stsia btkosaevn stetir på rtät palts. Rsteen
kan vraa hluler om bluler och du kan ädnå lsäa det unta ngåra porlbem.


Vrfaör vi kan det, är att hjnräan lsäer itne vrjae bostakv för sig,
utna hlea odert som en hel.
Hägtfit va?
Och jag som altild ttort att svata rtät
viart vitgkit!



Den här texten dyker upp då och då i olika varianter och jag har publicerat några här på bloggen förut. Den här var ovanligt klurig och jag tror att det finns ett skrivfel i den, det borde vara "se bokstäverna i vilken ordning som helst" inte "orden".  Lika fascinerande varje gång dock och jag som jobbar med att lära människor läsa  förundras förstås över hur flott hjärnan skiftar mellan att utnyttja sin bildseende- halva i läsning av helord och sin detalj- halva för att se enskilda bokstäver! Länge leve Corpus Callosum (stavning?)!

Kommentarer
Postat av: Nina Lindh

Lätt! Och jag håller med, det borde stå "se bokstäverna"!

Postat av: anne

Det ÄR häftigt det där!

2011-01-20 @ 21:46:34
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Gerda-Thyra

Ja, jag har förstått att "flytet vid läsning" handlar om att överskåda HELA ordet och att det är just det som är skillnaden på min egen läsförmåga och min ena sons läsförmåga.

Han har förmodad dyslexi och ska förhoppningsvis snart utredas.

Ska försöka komma ihåg att fråga om det här, med den person som ska göra sonens utredning.

Spännande inlägg!

2011-01-21 @ 16:30:03
URL: http://helenej.blogspot.com/
Postat av: Marianne

Häftigt!!, men tror du vi skulle kunna läsa detta om vi inte kunde stava?

2011-01-21 @ 19:00:22
Postat av: Mia

Ja, intressant fenomen.

2011-01-22 @ 17:58:22
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Herta

Kan jag väl men jag gillar det inte.

2011-01-22 @ 18:12:14
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback