Dvärgbandmasken kan göra ...

... så att vi får ett helt annat förhållningssätt till naturen. Det blir på ett annat sätt att vistas ute skog och mark om bär och svamp måste behandlas som "riskprodukter". Det kanske vid första anblicken av problemet inte verkar så farligt. Nu blir det ju i Sverige som det är i resten av Europa där de här parasiterna funnits länge, det kan väl inte vara så dramatiskt. Man lär sig väl leva med det?

Men jag tror att i Sverige blir det här en radikal förändring. Den stora skillnaden mellan dem och oss heter Allemansrätt. Medan vi har historiskt haft tillgång till vår natur och kunnat till och med skörda dess överskott, så har den möjligheten inte funnits på samma sätt i andra länder. Där har man dessutom haft rabiessmittade djur ibland, vilket också förtagit en del av lusten att gå ut i naturen.

Jag väntar med spänning på rapporterna från SVA om någon av de fällda vargarna har dvärgbandmask.

Kommentarer
Postat av: TT

Men man blir ju så frustrerad! Ska vi inte kunna fylla på förråden till hösten längre, njuta av svamp-och bärplockning!???

Ledsamt!

Postat av: Trolda

Ja fyyy en sån "uschling"! Det man tidigare kunde ta för givet - att plocka svamp o bär för min del - blir nu inte alls lika självklart... Och vår Allemansrätt är fantastisk och unik och gör vårt förhållningssätt till naturen speciell, därför tror jag också att vi kommer drabbas på ett annat sätt än i andra länder.



Trolda - önskar fin helg! :)

2011-02-18 @ 12:08:24
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Mia

Tja, vi vet inte än om smittan är här på riktigt. Vad jag hört så är det endast ett fall som är konstaterat, för övrigt har man funnit något trots att man testat ett antal djur. Sådana här larm slås upp så stort, ofta blir det inte så mycket med det. Det vore förstås olyckligt OM smittan blir spridd i landet.

2011-02-20 @ 15:52:42
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback