Nya ordspråk ...

... kan man hitta här och där på nätet. De här hittade jag, minns inte var längre:

Den man ligger med får bädda.

Den som tar, han har.

Det man inte minns, har inte hänt.

Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon.

Förtala är silver, förtiga är guld.

Gammal kärlek kostar alltid.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.

Liten stuga kallas ofta stort dass.

Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.

Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Den som dricker ensam har bara sig själv att fylla.

Den som gräver en grop åt andra får 88:50 i timmen.

Den som spar han har men inte lika roligt. 

Det är med kärlek som med whisky, den tar slut.

Dåliga flickor är inte det sämsta.


Kommentarer
Postat av: Marie

Hahahah...hahaha, ja, det var uppfriskande! :-D

Postat av: Landkrabba

Den man bäddar för får man ligga med är en favorit i bekantskapskretsen...

Jag är så dålig på ordspråk, blandar alltid ihop dom och helt plötsligt hör jag mig själv säga en konstig mening som man ska inte gå över ån för att skjuta björnen eller liknande. Allra roligast har det dock varit när jag utan att tänka mig för har översatt svenska fraser till engelska under konversationer med utländska kollegor. Ett befäl frågade om jag hade förstått uppgiften, jag svarade clear as sausage water och en annan gång kläckte jag ur mig klassikern no danger on the roof. Jag tror de tyckte vi svenskar med våra små grodor och Lucia var lite knäppa från början men jag gjorde ju inte saken bättre...

2011-12-18 @ 12:48:59
URL: http://landkrabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback