Eländet i London ...

... kommenteras av sonen på Twitter så här;

"Noterar att upproret mot diktatoriska närbutiker, personbilar och lyktstolpar i London fortsätter."

http://twitter.com/#!/markuskylen

Jag fnissar lite när jag läser det och märker att jag nog tänker i liknande banor, dvs inte ser någon självklar orsak.

För mig ser det ut som något sorts märkligt internt terrorangrepp på grannar, bekanta och förbipasserande i största allmänhet. Först hjälper man någon upp från gatan och sedan rånar man honom, liksom i förbifarten.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article13443443.ab
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article13432657.ab

Dubbeldäckare som brinner
http://twitpic.com/636qa3


Vad handlar det om? Mer än att buset har fått ovanligt stort utrymme? Ingen ideologi. Inga krav. Ingen organisation mer än i själva förstörelsen.

Sen går det naturligtvis att göra kontext av det hela ändå, utifrån egna syften; exempelvis mot kungahuset, mot politiken, mot kyrkan, mot traditioner, mot vuxna, mot invandring, för invandring osv. Men hur man vrider och vänder på det så blir det något slags efterkonstruktion.

Kommentarer
Postat av: Herta

Tyvärr var detta tyvärr nästan väntat. Englands situation med ett samhälle som alltmer blir ett samhälle med några som har och alltfler som inte har. Arbetslösheten och utanförskapet breder ut sig. Människor orkar inte tänka framåt, utan hoppar på korta lösningar, gängmedlemskap kan locka i en annan ganska tristessartad tillvara. Givetvis drar detta även med sig många andra. Hoppas man får stopp på detta och samtidigt förstår att ta tag i grundproblematiken.

2011-08-10 @ 11:40:19
Postat av: Ailas

Jag har varit lite slö en tid, både med min egen och med andras bloggar. Sommarlov, kanske... :) Här har hänt ett och annat, ser jag. Ska läsa i kapp!



Ser att vi senast bloggat om samma sak, det pågår lite diskussion hos mig. Delta gärna, du brukar alltid ha sansade och bra kommentarer.



Jag hoppas att du njuter av de sista sommarlovsdagarna!

Postat av: Inger Maryissa

Jo, man kan undra vad dessa kravaller handlar om...och varför de uppstår..

Det finns länder där människor har anledning att opponera sig bl.a.på grund av diktaturer som de vill ha bort

och kämpar för frihet

men dessa kravaller i bl.a. London där människor gör sådant där utan någon egentlig ( synlig )orsak, förutom att förstöra ...är obegripligt.

Säkert det finns någon orsak..men ändå..

de skulle ju kunna försöka uttrycka sig på något annat sätt..



2011-08-10 @ 23:45:10
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback