Professor P-O Bentley

... har varit hos oss skolpersonal  i Årjäng idag. Han är forskaren som nu genomför ett slags korståg mot mellanleden i matematiken, professor i matematik- didaktik, vilket för den oinivigde kan förklaras som professor i konsten att undervisa i matematik. Han har också jobbat med TIMSS undersökningarna och med de nya kursplanerna så han  är i framkant på matteundervisningen i Sverige idag.

Det har varit en kanonstudiedag, med en hel del aha-upplevelser även om jag ser att jag en liten bit in i anteckningarna har skrivit:
"Han är så dogmatisk att jag snart spyr"!


För visst är han lätt enkelspårig  och han predikar de uppställda talens (algoritmernas) lov rätt okritiskt (tycker vi som är så gamla att vi sett deras avigsidor också), antagligen för att han vill ha en ändring så snart som möjligt och bli av med mellanleden (talsortberäkningar)  i skolvärlden. I det stora hela  har han förstås rätt, vilket vi har talat om ett tag på vår skola, men jag köper inte allt detta rakt av. Det finns nyanser i det här som är värda en mässa också.  Jag kommer att återkomma till den här föreläsningen som i grunden var jättebra och till konsten att undervisa i matematik.

Uppdaterat: En talsortsberäkning / mellanled är att räkna så här; 34 + 27 = 50 + 11 = 61

Jag kommer också att återkomma till regeringens avhopp i överenskommelsen med markägare och jägare i vargförvaltningen. Det är en katastrof och en total vändpunkt mot det sämre för alla parter, inte minst för vargen. Nu återvänder vi till en illegal förvaltning av vargstammen och politiska partier med fokus på missnöje kan skörda framgångar.

Låååång taxpromenad idag onsdag; dryga halvmilen i raskt tempo. Skönt!

Kommentarer
Postat av: Herta

Vad sjutton är en talsortsberäkning.

Postat av: Lena

Så svårt med mellamtal! Varför 50? Kan man inte ta 34+6=40 och sedan 40+21=61?

I vilken årskurs huvudräknar man sådana tal?



2011-08-17 @ 23:30:55
Postat av: Gunvor

Fattade ingenting av talsortsberälningen, men fick hjälp av en matteälskare. Så här gör man väl: 30 + 20 = 50 och 4 + 7 =11. Om det är fråga om huvudräkning är det inte så dumt; själv tänker jag: 34, 44, 54; 6 kvar till 60; 7-6=1; 61. Men på papperet - varför trassla till det så när man kan ställa upp direkt? Och det blir väl ännu trassligare när man kommer till högre tal?

2011-08-18 @ 10:28:42
URL: http://svenska.iedior.se/#home
Postat av: Suss

Hur kunde du bli så intresserad av matte? Det märkte jag aldrig förr. På mig slog det inte an alls kan jag meddela om du inte redan vet det.

2011-08-18 @ 21:26:43
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Alla: Det handlar alltså om att man räknar ut tiotalen först och entalen sen och så till slut lägger ihop dem. Varje talsort för sig. Men enligt Bentley så är det bra att gruppera tal före uträkning, då är det 78 % chans att man får rätt svar.



Suss: Nej matte var verkligen inte mitt starka ämne, jag fick extra matteundervisning hos parallellklassens lärarinna i matte en gång i tiden på realskolan i sista årskursen eftersom jag hade betyget B? i terminsbetyg. Den lärarinnan ´bodde uppe på det här guldområdet i Hallsberg om Du minns vad det hette, ovanför gamla distriktsläkarmottagningen.

2011-08-19 @ 00:07:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena igen

Gunvors variant är för mig begriplig! Räkna pengar i tiotal har vi lärt oss i livet, men tråkigt nog inte av forntidens mattelärare.

2011-08-20 @ 09:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback