Örebro slott!


Äsch, jag tyckte bara att bilden var så fin från senaste besöket för ett par veckor sedan!! Så jag ville lägga ut den på bloggen. Det är förstås en medeltida byggnad, gjord för att kunna försvara sig och staden, med små fönster och torn.  Runt slottet rinner Svartån, med forsar och fall och fåglar. Det är lite Åmål över Örebro så här mitt centrum, båda två är  städer med lång tradition som har kvar sina gamla byggnader mitt i stan och sina grönområden. Här finns Järntorget mitt emot, konsthallen nära, Strömpis restaurang (kvar hoppas jag!), pittoreska kvarter med träkåkar, små butiker, hantverk, affärer och konstmuseet ett stenkast ifrån. Och lite längre ner förbi trafikljusen vid museet börjar Stadsparken och Wadköping, den gamla stadsdelen från tidigare århundraden. Himla fint är det. Vem sa att Örebro är tråkigt!!???

Kommentarer
Postat av: Selma

Någon sommar snart ska jag tvinga maken till en bilsemester i Sverige.

Postat av: Suss

De pratar fult här, det är tråkigt. Jag är livrädd att jag ska låta så som urnärkingarna gör!

2010-09-16 @ 21:44:09
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Selma: Ska Du absolut! Det är mysigt.



Suss: Efter några dagar i Örebro så hör jag inte dialekten längre. Du kommer aldrig att låta som en urnärking, typ Hjalmar. Du bryter så pikant på norrländska.

2010-09-16 @ 23:23:35
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, Örebro är en vacker stad... Promenera utmed Svartån en vacker dag är inte så dumt.

2010-09-20 @ 21:23:52
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback