Kanadagås ...

... och lammkotletter åt vi igår hos K och M i Signebyn. För oss är båda maträtterna exotiska. Jag var lite fundersam innan på det här med Kanadagås, som vi numera betraktar som en sanitär olägenhet. Med en flock på 60 -80 djur här nere i vår vik så blir det inte trevligt vid båtplatser och badplatser. Men det smakade bra. Tillagningen av gåsfiléerna hade varit tidsödande om jag förstått rätt, 6 dagar att vändas i någon ättikslag. Jag fick en god rödvinsås till och de andra en youghurtsås. Sen var det såna där goda ugnsstekta halva potatisar och grönsaker till, bl.a. rödbetor som verkligen är favvo i ugn. Så jag kan rekommendera mer avskjutning och mer ätning av Kanadagås! Vi enades också om vid bordet att det vore roligt att testa att göra tjälknöl på Kanadagås.

Kvällen var jättetrevlig med mycket berättande från bygden om vanliga och ovanliga människor från förr. Med var också Ö och A  i Signebyn och L och E i Ängkasa.


(Och jag ser på klockan att just nu, 9.00 söndag morgon, samlas alla de här gubbarna och rätt många till för att röja älgpass på Harnäs vvo, inför jakten om ett par veckor. )




Vi satt i köket, som är ett av de vackraste jag vet. De här bilderna är från tidigare tillfälle när vi åt julmat. Igår var det ett antal olika mässingsljusstakar på den svarta hällen, men jag glömde att ta bilder på det.



Kommentarer
Postat av: Marie

Jag har alltid haft en dröm om ett kök som ser ut ungefär på det sätt som bilderna visar. Det är förmodligen den ärvda bondmoran i mig som gör vissa anspråk. ;-)



Önskar dig en trevlig fortsatt helg. Själv ska jag på 75-års kalas. :-)

Postat av: Trolda

Underbart kök! Här kan jag tänka mig att det serveras god mat och att man gärna sitter lääänge och njuter!



Trolda - God förmiddag! =D

2010-09-26 @ 10:00:57
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: sylvia arthursson

jag vill att du kollar www.x-choklad.com

2010-09-26 @ 13:47:29
Postat av: Inga M

Marie: Hoppas Du får en bra dag!



Trolda: Ha de gott!



Sylvia: Va kul att Du kommenterar på bloggen! Jag ska gå in och titta på den länken.

2010-09-26 @ 14:20:16
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Frikadellen

Härligt att höra att kanadagåsen smakade gott. Desto fler kan man hoppas skjuts av då... Jag tycker om de flesta djur men kanadagässen har jag dessvärre itne mycket till övers för...

2010-09-26 @ 15:36:59
URL: http://frikadellen.blogg.se/
Postat av: Suss

Lite skeptisk är jag nog mot Kanadagås, trots dina ovationer. Jag har inte mycket till övers för dem, så okej om man kan använda dem till mat, men..... tror du det går på restaurang?

2010-09-26 @ 23:51:27
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Det "låter" gott, det du har på tallriken! Vilken härlig köksmiljö.

2010-09-27 @ 06:25:56
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback