Fjärde dagens älgjakt

Nu  har skjutits sammanlagt 15 vuxna älgar på Harnäs vvo och 5 kalvar. 11 älgar sköts på hundjakt och övriga på folkdrev. Det betyder att 20 älgar totalt av 33 beviljade på licensen är skjutna och drygt hälften av dem för hund alltså.  Hundjakten är alltså minst lika effektiv som folkjakten och väldigt mycket roligare påstår gubben. Det kommer eventuellt att jagas vid ytterligare något tillfälle framöver. Annars är årets älgjakt avslutad här. Styckningen sker på lördag och kött hämtas på söndag kl 14.00. 

Jan Andersson i Skogen sköt en fin älgtjur idag, en tiotaggare för sin ungtik efter en timmes ståndskall.  Harald Gatel sköt en fin kviga, Anders S norrlänningen sköt en tjur. Roland hade ingen jakt. Jag lyckades passera en stor del av skyttelinjen när jag åkte till Årjäng mitt på dagen. De satt på pass en god stund, men det var visst bara kalvjakt idag så de fick inte skjuta den stora svarta tjuren som stack sig ut ur skogen när drevet passerat. Han till och med tittade åt båda sidor innan han lämnade skogspartiet. Det är ingen slump att en del tjurar överlever jakt efter jakt.

En av våra jaktgäster fick sitta en god stund häromdagen och titta på den vita älgkon. Hon var inte skjutbar och hade ingen kalv. Men en upplevelse att beskåda en helt vit älg antar jag, en story att försöka bli trodd på när man kommer hem igen till Badow.

Bilder får jag publicera senare, min kära gamla laptop med bildbehandlingsprogram och min vanliga email installerad, har just havererat. Det luktade bränt och började pipa i den fast den inte var på. Men den har väl avgått med ålderns rätt, den måste vara minst 8 -9 år gammal. Ett under att den fungerat så bra ändå.

Vi firade av älgjakten i kväll torsdag med att grilla knyte på stenen nere vid sjön hos D o G i Harnäs och ett antal andra jägare, sammanlagt så där 10- 12 stycken.  Det känns som ett trevligt avslut att samlas, laga mat tillsammans, prata lite om vad som hänt under jakten och planera för morgondagens rådjursjakt med Oskar. Det var fint att elda vid sjön och det behövdes för det var rejält kallt, nära minus när solen gått ner.  Och i natt blir det nog ordentligt kallt. Himlen var stjärnklar.

I Djuv har man sett varg ett antal gånger under älgjakten och olika slag. Det innebär att man säkerställt föryngring, det finns valpar i Glaskogsreviret. Idag blev en sällskapshund attackerad direkt när den gick utanför huset, i Åsebyn. Jag vet inte hos vem det var. Obehagligt.








Kommentarer
Postat av: Selma

En natt i Värmland för en oherrans massa år sedan såg jag en vit älg. Märkligt och spöklikt var det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback