Söndag - Allhelgona


Hmmm om man kunde hålla kameran stilla när det kommer fyra rådjur! Men det blir så här istället ;-) när ivern blir för stor. Oskar väckte ordentligt men fick inte tag på rätt spår. Jag hörde länge hur rådjuren gick i frosten i snåren framför mig. Till slut rev Oskar i ordentligt och då kom rådjuren upp till mig. Geten gick först, ganska lugnt, stannade när jag tog första bilden, tittade på mig 20 meter ifrån, sen vinklade hon mot Hol och de andra tre efter, två killingar och en bock. Man får se mycket av djur på nära håll.


Det var en fantastiskt vacker eftermiddag, med frost och solsken från klarblå himmel.









Jag avslutade med att ta med mig dockmossa hem och pyssla lite med vinterdekorationerna i trädgården. Fast det blev mörkt redan vid 5-tiden. Tänkte mycket på min bortgångna mamma under tiden. Det här hade vi alltid gemensamt och instinktivt har jag i bakhuvudet att ta med så mycket mossa att det räcker till mamma också. Men jag har ingen mamma mer som behöver några vinterdekorationer. Och så blir jag lessen en stund.

Idag söndag var det ju minnesstund i kyrkan för de som avlidit under året. Men jag gjorde en egen minnesstund hemma istället och avsatte en stund till sorgen. Jag märker att den vill ha sin tid och sin plats. På mitt sätt.


Så här fick det bli, med en bild på mamma som ung, en som medelålders (på 50-årsdagen) och en bild som gammal. Jag hade förstås velat vara en stund vid graven idag också, men det gick ju inte. Den ligger 20 mil bort, men jag tror att min bror och svägerska har varit där under veckan.

Senare på kvällen kom R och Å-B i Snarkil en sväng hit och pratade bort en stund. Mysigt att få besök så där spontant.

Kommentarer
Postat av: Mia

Synd på rådjursbilden, men det var säkert en fin naturupplevelse!



Postat av: lena, lite sent

Bli inte sur, men din "dockmossa" är en fönsterlav!



Lav är en symbios mellan en svamp och en alg och kan växa direkt på berg och torra ställen. Mossor är gröna av klorofyll och vill gärna ha det lite fuktigare.



Det blir så ofta fel och eftersom du är pedagog kan jag med att rätta till det. För barnens skull.

2010-11-15 @ 20:45:23
Postat av: Inga Magnusson

Mia: Typiskt när man blir ivrig.



Lena: Ha ha... jag blir inte sur. Jo, jag vet, men min mamma kallade alltid fönsterlav för dockmossa, så jag kallar den också alltid dockmossa. Hon hade den verkligen i fönstren varje vinter, när jag var barn, med små röda svampar i.

2010-11-16 @ 06:34:56
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback