Kungen ...

... och skandalboken hade jag inte tänkt skriva om alls. Jag bara sällade mig till kören som tyckte att det var synd att han gick ut och kommenterade en bok han inte hade läst och gjorde det på ett sånt sätt att han indirekt bekräftade uppgifter i den. Och i liknande banor gick diskussionen i går kväll med sonen och vänner som ju är yrkesmässiga experter på just detta; vad ska man säga till pressen i olika sammanhang och vad ska man inte säga?

Men så råkade jag läsa
Brita Svenssons krönika. Hon tror att det kungen gjorde var helt genialiskt. I förstone en märklig tanke, helt främmande, stick i stäv med mina egna funderingar och allt annat jag läst. Men vid en andra omläsning av texten börjar jag undra om hon kan ha en poäng.

Hon menar att han  vann sympati och förståelse genom att gå ut och göra precis det han gjorde; visa sig exakt så mänsklig och osäker  som han är, inbjuda det vanliga folket till att dela hans vånda inför avslöjandena och samtidigt lugna alla oroliga med att han hade pratat med familjen om det här men att man tänkte gå vidare  vända det numera berömda bladet och att man tänkte inte stämma för förtal.

Kan tänka att Britas  slutsatser grundar sig i den storm av sympati för kungen som strömmat in till olika diskussionsfora på nätet (till och med på Aftonbladet!), en storm som rasar över en gangstervärlds försök att profitera på kungens eventuella felsteg begångna för rätt länge sedan. Hon skriver att om han högdraget och fisförnämt bara avfärdat alltsammans genom att läsa upp ett meddelande skrivet av hovets pressavdelning,  så hade folkets reaktion blivit en helt annan. Hon menar att kungens presskonferens var ett smart drag genom att den gick direkt till svenska folkets hjärta. Sen frossar  media efter helt andra banor, men media är ju nu inte svenska folket. Tack o lov!

Hon har en helt annan vinkling på detta än resten av mediasverige och den är kanske inte hela sanningen, men intressant för att den är annorlunda. 

Kommentarer
Postat av: Ailas

Ja, du... Jag är glad över att ha sluppit höra fler hycklerier och hovets pinsamma dementier. En helt annan sak är min respekt för kungen, vilken i och för sig varit obefintlig redan tidigare. Inte bara av sådana här skäl. Såg pressträffen på video och måste säga att inte stärkte han sina "aktier" hos mig där.



Men folket älskar detta orättfärdiga system och sin "fina kung" och det får jag respektera. Om än motvilligt. :)

Postat av: Selma

Nog tror jag han har vänstrat och partajjat på både det ena och andra sättet men jag kan inte säga att mitt engagemang i frågan står på topp. Lite gäspigt "är det inte så män med makt gör" bara.

2010-11-06 @ 20:01:08
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Herta

Men va sjutton. Har vi inget annat att fördjupa oss i idag, andra uppgifter som behöver fullföljas osv. Detta är ju gammalt och det är väl dags att gårdagen nån gång skall vara förbi. Vem vinner på detta.

2010-11-06 @ 22:13:44
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: anne

Onekligen en intressant tanke.

2010-11-06 @ 22:43:56
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: TT

Jag tycker det är konstigt att journalisterna klagade för att han inte kommenterade... han kallade ju till presskonferens om jakten!

Visst gjorde han klumpiga uttalanden som "Jag har pratat med min familj och även drottningen!

Kanske lever dom inte alls ihop privat?



Jaja, jag är ganska ointressrad av dessa avslöjanden.

2010-11-06 @ 23:34:53
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag blir bara så otroligt TRÖTT på allt detta som ska stötas och blötas i allmänhetens ljus. Finns det någon som inte gjort något som faller utanför ramarna? Mer eller mindre tror jag alla är lika goda kålsupare. Fast, författaren är väl glad antar jag?

2010-11-06 @ 23:46:51
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback