Husen i Skyttmon



Man sålde inte sin skog i Skyttmon utan behöll den själva. Det innebar att de sju gårdarna fick med av det välstånd som tillkom skogen och skogsindustrin under 1800 talet. Man använde en del av kapitalet till att bygga vackra stora trähus. Varje hus var på flera hundra kvadratmeter yta och var inte tänkta för en familj utan för generationsboende med flera familjer. Det här är ett av de vackra husen, här bedrivs hästrehabilitering idag. Bilden är hämtad från Skyttmons hemsida.




Här är baksidan på Peters hus, dit vi var bjudna en kväll.


Här är ett hus till i olika gröna nyanser tror jag.


Så här vackert är det i den stora festsalen i Peters och Siv-Britts hus. Här är det uppdukat för oss.

Det känns lite som en slottssal och man kan duka upp för bortåt 20 personer här och det serveras trerätters varje kväll för de
älgjagande gästerna. Under jakten får de lagad mat i skogen.



Det är vackert med mat och dryck.


Kommentarer
Postat av: Ailas

Vilka underbara hus, jag har alltid älskat gamla trähus. Helst ska det finnas ett torn också, förresten. Har alltid drömt om ett tornrum som skrivarlya. Jag tror nämligen att inspirationen skulle komma smygande då.



Mycket trevlig matsal också.

Postat av: Suss

Åh, dessa gamla vackra, stora jämtlandshus. Roligt att så många finns kvar.

Svar: JA! Jag ÄLSKAR surströmming, lärde mig redan på Kents tid! Nu vet du det!

2010-11-01 @ 23:41:54
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ailas: Det verkar inte vara något fel på Din inspiration även utan torn! ;-)



Suss: Helt otroligt att kunna äta surströmming. Trodde Du höll Dig till sötsakerna.

2010-11-02 @ 05:14:45
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Det är tjusigt!

2010-11-02 @ 06:22:40
URL: http://frunatmaken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback