Hammerdal - "Utrikes"

"Alla andra lägger ner och så blir det bara antik och loppis kvar", var det någon som sa i Hammerdal. Hammerdal var ju närmaste tätort när vi var i Skyttmon.


Jag måste alltså åka in hit och handla mat under semesterveckan. Och visst är Hammerdal speciellt. Det är ett sömningt litet samhälle, storlek lite större än Lennartsfors, som vid första anblick ger ett slitet intryck.  Uttrycket "Utrikes" dök upp här och där. Första gången som "Utrikes" - hälsan. Det fick jag inte ihop riktigt. Vadå utrikes? Hade man en utländsk befolkning med egen hälsovård eller vad? Men sen fick jag se det här ordet lite varstans i olika konstellationer så det måste vara något annat. Men vad vet jag fortfarande inte.








Vad fest med "gofika" kan vara vet jag inte heller. Men detta var affisch för ett festligt arrangemang någonstans i närheten, någon bygdegård tror jag.


Det jag visar ovan är just aktiva eller nedlagda butikslokaler. Det fanns minst 4 stora skyltar med Loppis / Antikt och det var ju lite förhoppningsfullt för min del. (Tyvärr försvann korten). Men en var stängd, en måste man ringa till för att den skulle öppna och sånt förpliktigar ju, en var ungefär som mitt skjul hemma. Men en var i full gång och lite spännande att besöka. Det var en man som hade kafé och loppis och allt ute i trädgården. Kanske hette det Nisses.

Men allt är inte nedlagt, en fin ICA-butik fanns det och ett Apotek med trevlig personal och en himla snyggt ihopkommen Kupan - second - hand. Glad i hågen beställde jag också fotvård på något slags hälsocenter, men när jag väl åkt 2, 5 mil dit så var  jag dubbelbokad, det var bara att vända hem igen. Tjiii!  Himla synd!


Kommentarer
Postat av: Lotten

Jag reagerade också när vi åkte igenom där och fick en förklaring då...



Jag tror det har att göra med att när Jämtland tillhörde Norge så gick gränsen vid Hammerdal. De betalade ingen skatt till norrmännen och blev då "utrikes Hammerdal". Så går historien. Om det nu är sant...

Postat av: Inga Magnusson

Lotten: Så kan det vara förstås, jag har inte kollat upp vad det beror på.

2010-11-11 @ 22:33:21
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback