GIRESTA ...

... är en liten, pytteliten, ort mellan Enköping och Uppsala ungefär. Ja, det är liksom inte en ort, mer som en  en kyrka med landsbygd runt omkring.  Jag har anmödrar som är födda där. De finns med i min senaste släktforskning. Jag vet inte särskilt mycket om Giresta. Anders Wall (finansmannen och mecenaten) härstammar därifrån och han har skänkt pengar till kyrkans renovering, en fin orgel, stipendier och att man varje år kan ordna fina musikevenemang i Giresta kyrka. Kyrkan har fin akustik. AW lever för övrigt efter devisen att den sista skjortan saknar fickor och han skänker bort en hel del pengar, bl.a. till en professur i entreprenörskap vid Uppsala universitet.

 Det finns ett par, tre stora gamla gods i Giresta; Bjelkesta (släkten Bielke) ochj Stora Bärby bl.a. De här godsen drog mycket arbetskraft under slutet på 1800-talet och början på 1900-talet. Namnen  Åkerman  Sundin och Carlsson finns uppenbarligen med i min släkt, en präst i Giresta  har också namnet namnet Åkerman men jag vet inte hur det hänger ihop, om det nu hänger ihop. Mina Giresta-släktingar har också kopplingar till Roslagen (Norrtäljetrakten).

Alltså, om någon bloggläsare känner till något mer om Giresta så är jag tacksam att få veta. Om någon har tid och lust att visa mig Giresta när jag åker dit så vore det roligt förstås. Men det är väl mycket begärt.

http://www.unt.se/kultur/entrepenor-som-ser-framat-618870.aspx

http://www.balanssport.se/balanssport.php?title=Giresta

Kommentarer
Postat av: anne

Vi bodde i Enköping i många år och i flera omgångar men Giresta har jag inte bekantat mig närmare med. Jag har en kompis på Landsberga gård, men du verkar inte ha släkt därifrån..?

Postat av: anne

Sv. Örsundsbro är nu inget stort, men ett samhälle lika stort som det vi bor i, skulle jag tro. Eller litet större...



Slottet, eller vad man ska kalla det; Salnecke, på Uppsalasidan av samhället, där gjorde man en del av inspelningen av Familjen Selambs, om du minns den från slutet av 70-talet.

2010-11-23 @ 09:35:19
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback