Vargkriget igen

Jag fick en bra kommentar på mitt förra inlägg om vargkriget, en person reder ut detta med vapenhantering i samband med tjuvjakten på varg. Tack för det!

Jag tror att några sover lite dåligt efter det här programmet igår. Det blir en liten krets som är intressant att leta i efter de skyldiga, ledtrådarna är många, anonymiteten kan hänga löst;

Dalsland, näringslivsperson, knytning till lilla Jägarnas Riksförbund (inte det stora Jägareförbundet), nätverksbyggare, samordnare, vargmotståndare, jägare. Och när man väl ringat in den personen så blir det väl letande i vänskapskrets /bekantskapskrets / nätverk.

Vi har fått ett antal telefonsamtal från jägare som är upprörda över programmet och alla säger samma sak; lögner, överdrifter, lurade journalister. De som verkligen sysslar med tjuvjakt går inte till TV. Och den verkliga illegala avlivningen kan rimligen inte se ut så här, det finns för mycket som är helt ologiskt, det hänger inte ihop. Programmet förstör bara för alla parter.

Det finns bara en väg till en bättre hantering av rovdjuren i Sverige och den handlar om samförstånd mellan olika intressegrupper.  Man måste ha öppna dialoger och lyssna på varandra, försöka förstå varandras dilemman; de berördas vardagsproblem i att leva med varg kontra  beslutsfattarnas uppbindning till lagstiftning, demokratiskt fattade beslut och opinion. Och så hitta en väg som de flesta, kanske inte älskar, men  kan acceptera. Tjuvjakt och skrämselförsök som det här teveinslaget bidrar inte till några lösningar på lång sikt.

De här "tjuvjägarna" har lyckats med konststycket att få fiender i alla läger; både bland ivriga vargbevarare och bland jaktintresserade. De enda man verkligen lyckats skrämma upp torde vara de egna anhängarna genom att göra ett program med så dåligt anonymitetsskydd för de deltagande.  Straffen för det de säger sig ha gjort är verkligen avskräckande, fängelse mellan 4 och 6 år och det måste vara svettigt för dem och deras familjer att nu bli utsatt för polisens intresse och inte minst för alla "privatspanare" ur alla läger.  Det är många som har mycket att vinna på att de ställs inför skranket och får svara för sina synder, men samtidigt synd om dem som finns i periferin ¨på illgärningarna och kanske har lurats in i detta under falska förespeglingar om att bli hemliga hjältar.


Kommentarer
Postat av: Ingmarie

Lite hysterisk blev det allt....Håller med dig om att som medverkade i programmet inte på något vis representerar jägarna i landet.Visst finns det idiotiska människor men det konstiga är att det nästan alltid är gubbar????



Kramen till dig,älskar dina inlägg ska du veta!

Postat av: Lena

Mycket ska man höra innan öronen trillar av...

2010-05-04 @ 19:00:25
Postat av: Inga M

Värmlänning i förskingringen: Du menar att man verkar vara på god väg att avslöja indentiterna på de inblandade via en internetsajt. Jag är inte säker på att det lyckas den här gången, de som har goda kunskaper i jägarvärlden kommer att lyckas först. Och så får man inte utesluta de inblandades behov av desinformation i sammanhanget. Du får ursäkta att jag inge publicerar Din kommentar och Din länk men den innehåller en hel del annat snusk och trams som jag inte vill sprida.

2010-05-04 @ 19:11:02
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: värmlänning i förskingringen

Helt okej Inga. Eftersom jag vet att du och din man är engagerade i vargfrågan ville jag bara informera er om vad som händer på nätet på forum där ni antagligen inte läser annars. Man brukar vara bra på att ta reda på identiteter på just det forumet så det skulle inte förvåna mig om de lyckas den här gången också. Mannen som dödade husdjur i Lerum åkte fast just för att man grävde i saken där tex.

2010-05-04 @ 19:26:05
Postat av: Inga M

Värmlänning: Tack för tipset! Jag har sparat adressen för min egen del och kommer att kolla på den. Jag lägger det som kommer fram där till annat som vi hela tiden får information om. Gubben känner ju tusentals jägare över hela Sverige, det rings och jag lovar att folk är jättearga över att det i programmet framförs dödshot mot människor från folk som gör sig till talesmän för jägare och att man säger sig vara beredda att offra hundar i samband med giftutläggning samt att journalister kan vara så himla godtrogna / manipulativa(fast det senare visste väl de flesta efter rapporteringen runt den legala vargjakten).

2010-05-04 @ 20:25:38
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: BMN

Hej Inga!

Sällan har jag fått så många samstämmigt tvivlande signaler, ur alla läger, som efter detta program. Alla tycks varar överens om att vargen kommer att hålla media med inkomster i många åt framåt.

BMN

2010-05-04 @ 20:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback