Valborgsmässofirande i Sillerud.




Traditionsenligt firade vi Valborg vid hembygdsgården. Det var Urbandet som sjöng vacker körsång, förstärkt med andra körer; Prokören och kyrkokör. Hur som helst det har de gjort de senaste 2- 3 decennierna tror jag. Känns trevligt med goda vanor så där. Katarina, kommunalrådet, höll ett fint välkomsttal till våren och så gick brasan igång. Det kom så passande ett litet regn på förmiddagen så det fanns ingen risk för spridning av elden, alltså gick det bra att elda.

I samband med detta var vi inbjudna till Rolands systerdotter med familj som bor precis bredvid Hembygdsgården. Det blev kaffe, god tårta och  småprat en stund.

Gubben hade flängt en tur till Stockholm över dagen och det är ingen lek, sammanlagt så där dryga 80 mil i bil, för det fanns inget flyg som passade. Men han hann hem för att fira Valborgsmäss.

Valborgseldarna lär härstamma ur flera olika traditioner enligt vad jag läste i tidningen Kvällstunden, dels ett sätt att skrämma bort troll och häxor förstås, dels  syftande till att jaga bort rovdjur innan man släppte ut djuren på bete. 

Apropå rovdjur så i morgon lär vi få se något om illegal jakt på varg i tv och ju mer jag hör om det programmet, desto mer skeptisk blir jag, men den som överlever alla hot får se. Jag skriver något om det efteråt.

Kommentarer
Postat av: Mia

För mig blev det ingen eld alls. Jag blev så trött på den tratiditionen när barnen var små och vi varje år deltog i firandet. Ofta var det både kallt, blåsigt eller regnigt och de sista åren vi deltog så tänkte jag att den dag ungarna inte vill gå med oss... så tänker jag inte gå. Och har faktiskt inte gjort.



Igår sände jag dock en tanke att det kunde vara kul att delta i firandet här i Jönköping... men inte blev det i år. Kanske nästa år!

Postat av: Selma

Maken och jag firade Valborg på det mest beigea vis. Jag fick lite vin han höll sig körbar och vi var på pass för sextonåring. Det är en kväll då mycket kan hända med tonåringar. Ingen brasa i närheten, ingen kör. Beige, var ordet.

2010-05-01 @ 08:39:32
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Selma

Jag tycker att bloglovin är praktiskt. Man prenumererar liksom på de bloggar man läser och har man ett ställe att titta efter uppdaterade bloggar i stället för på massor. Ibland pausar folk och då slipper man kolla manuellt men är ändå på banan när de återupptar.

2010-05-01 @ 10:08:40
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Mia: Ja, någon tryckande värme var det inte här heller. Men sedan hembygdsföreningen ordnade med en loge att sitta i så blev det bättre.



Selma: Aha, jag förstår i princip hur Du menar att Bloglovin fungerar. Jag brukar ta fram de senaste kommentarerna på min blogg och klicka mig in på dem. Då kommer jag automatiskt till dem som är aktiva och som är intresserade av en dialog med just mig. Jag tror att det får räcka så länge.

2010-05-01 @ 10:12:32
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

"Den som överlever alla hot" låter mer än oroväckande...



Här firades Valborg hemma i soffan. Ingen av ungdomarna har intresse av festande (sådant festande som tonårsfestande alltför ofta är på många håll, tyvärr) och Valborgselden i vår by är inte större än rishögen på vår tomt. Dessutom känner vi ingen här, så behovet av att träffa bekanta finns inte då.



Ni såg i alla fall ut att ha firat enligt instruktionsboken! :)

2010-05-01 @ 11:20:32
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Det låter lagom ansträngande, vi hade ingen sen kväll heller utan somnade ovaggade rätt tidigt.

2010-05-01 @ 12:20:51
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback