Det gick bra.

Nu är begravningen över. Det gick mycket bättre än jag trodde. Prästen var lagom formell och lagom personlig, en ceremonimästare med en auktoriet som spred  trygghet. Han talade på temat sådd och skörd, att det min mamma varit, växte vidare hos oss som hon lämnat.  Det kändes helt rätt. Visst var jag ledsen, men om  man djupandas med magen och fokuserar rätt så slipper man hålla på och jättegråta. Och jag ville ju mycket hellre kunna vara med i ceremonin än att vara utlämnad till att vara ett utslaget hulkande kolli. Skönt att ha de närmaste med och bror med familj.

Högtiden avslutades i kyrkan. Efter begravningen åt vi en god lunch tillsammans i församlingshemmets vackra sal. Det blev en fin stund. Det fanns sorg med förstås som en kuliss, men samtidigt log jag lite inombords åt  att om det är något vi har gemensamt så är det en  sotig humor som funkar i alla lägen. Kanske till och med ett arv efter modren. Det måste vara tillåtet att låta sorgen kontrasteras med glädje, två sidor av samma sak.

Det värmde att höra prästen läsa upp kondoleanserna.  De var överraskande många. Jag hade inte trott att det skulle finnas mer än någon enstaka. Som jag skrivit förut så har ju vännerna och släktingarna gått före, den ena efter den andra, när någon hunnit bli nästan 93 år gammal som min mamma. En tacksamhetens tanke till alla Er som skickat bidrag till olika välgörande ändamål till mammas minne.

Ni som har varit med förut har helt rätt, det känns bra att det är över nu,  det blev ett fint avsked. Att det ösregnade hela tiden var logiskt, klart att himlen också gråter när en god människa lämnat oss. 

Kommentarer
Postat av: ingrid

Kloka ord från en klok kvinna, och henne tycker jag mycket om!!!Kram

2010-05-14 @ 23:07:48
Postat av: Inga M

Ingrid: Tack, Din omtanke fanns med hela vägen.

Postat av: Mia

Förstår att det känns skönt att den dagen är förbi. Skönt att dagen kändes så "rätt" för dig, det är en dag du alltid kommer att minnas.

2010-05-15 @ 08:21:42
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Lena

Nu efter begravningen kan du fortsätta att lugnt sörja i din egen takt. Vad skulle din mamma ha sagt för att trösta dig? Fortsätt att lyssna på henne. Hon lämnar dig inte. Kram!

2010-05-15 @ 09:11:24
Postat av: Herta

Skönt att begravningen blev bra och att Du nu kan gå vidre till nästa steg, vardagen. Där har vi också våra minnen och jag vet inte hur Du funkar men jag tycker vardagen är skön just för att vi då får minnas.

2010-05-15 @ 16:00:43
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad skönt att det gick bra!

Dotter går ju andra året på konstskola och man ser att det blir mer och mer resultat från utbildningen.

2010-05-15 @ 19:51:22
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Skönt att det gick bättre än du trodde på begravningen.

och att den blev så fin som du önskade och att det blev ett fint avsked.

Kram

2010-05-15 @ 20:13:01
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Trolda

Jag tänkte verkligen på dig...skönt att det gick så bra det nu kunde...Kramar!



Trolda - God förmiddag!

2010-05-16 @ 09:43:31
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: anne

Så bra att det blev en ceremoni som du är nöjd med och visst måste man ha humor med i alla livets skeden. För mig och min mamma och systrar var det nog vår galghumor det som "räddade" oss efter den katastrofala begravningen min pappa fick. Prästen hade sannolikt börjat bli dement och var helt oämplig visade det sig. Vi skrattade inte då, men efteråt var vi bara tvugna.



Nu får du ta dag för dag, det blir jobbigt på ett annat sätt, men samtidigt så kan det kännas gott att få tänka, minnas...

2010-05-16 @ 21:06:56
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Alla: Tack för Era goda tankar och delade erfarenheter. Det blir påtagligt att begravningen verkligen är ett avsked, både formellt och känslomässigt. Jag är glad att den blev som jag önskade. Just då hade jag inte orkat med om organisten spelat falskt eller om prästen hade svamlat. Sedan hade vi säkert efteråt kunnat tackla det också genom att skoja om det. Nu är begravningen över och vi går vidare känns det som, både med det praktiska och med sorgearbetet. Jag måste ju på något sätt vänja mig av med att börja gråta så fort jag går förbi fina St Pauler i någon affär. Under många år så har jag köpt fina blommor åt min mamma och det var särskilda sorter som hon tyckte mest om.



2010-05-17 @ 04:37:21
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback