Tårögd nostalgi...

... har vi vandrat omkring i idag tisdag. Inga glada skratt att vakna till, inget rassel av legobygge, inga tramp av små fötter som springer över golvet. Suck!

Nu har barnbarnen åkt hem och vi ser längtansfyllt på spåren efter dem och önskar dem hit igen så fort som möjligt.


Det slår mig när det nu är tyst i huset igen att mina barnbarn skrattar så mycket. Nästan hela dagarna har de verkligen roligt och det bara kvillrar i dem. Det är ofta rörliga rollekar, där båda är med och "regisserar" handlingen och "rekvisitan" kan vara vad som helst. Ikeas röd ormskohorn, självfastnande hårrullar osv. Jag undrar om det kan hänga ihop med att de växt upp i stort sett utan tevetittande. Kan de ha utvecklat sina förmågor som underhållningsproducenter istället för underhållningskonsumenter? Eller kanske alla barnbarn är så här glada, jag har inget att jämföra med. ;-))

Ja, det är mycket bry en mormor kan få i huvudet efter 5 dagar med ättlingarna.








Isaks hundrataggare älg



Moses arga gubbar


Kommentarer
Postat av: Ailas

TV-tittande tror jag kan vara direkt skadligt för barn, men kanske en stimulans, OM barnet tittar en liten stund TILLSAMMANS med en vuxen som kan bearbeta och diskutera det som händer i rutan. Barnets egna skapandeaktiviteter är oerhört viktiga, så var glad över att barnbarnen är försigkomna!



Själv har jag ratat TV:n helt i flera år nu, har aldrig trivts med att sitta och ta emot färdiga intryck.

Postat av: Lena

Jag tror också att TV-tittandet är förödande. Väldigt många tonåringar vill bli programledare. Varför, kan man undra?



Så roligt att dina barnbarn har fått utveckla sin kreativitet!!!! Förstår att det är tomt och att avståndet just nu är väldigt många mil. Du får installera Sky med kamera, så kan ni pratas vid varje dag.

2010-03-17 @ 14:42:41
Postat av: åsa

Uttrycket, "att slå igen en dammlucka" stämmer så väl när barnbarnen åkt hem, det bli knäpptyst och som du visade på bilder, små, små "bevis" på att de faktiskt varit här...

Skönt, att ni hann till Örebro och tåget, men vilken resa!

2010-03-17 @ 18:16:48
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Förstår att du saknar dem, och att du längtar tills ni ses igen :)

2010-03-17 @ 18:30:58
Postat av: Marie

Haha...du får låta spåren vara kvar tills nästa gång, de var ju trevliga!

2010-03-17 @ 21:49:01
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Lotten

Vi ägnar nog rätt mycket tid framför TVn på olika sätt, och barnen älskar att varva ner framför en bra film. Vi spelar ju också mycket TV-spel. Har vi inte tillgång till TV, eller när vi säger att det räcker, då kan barnen leka fantasifullt, och andras vuxnas omdöme om våra barn är just att de är fantasifulla och glada. Så jag tror nog mer att det ligger i personligheterna. Sen kanske de som är sådana personer inte vanligtvis heller fastnar så mycket framför TVn eftersom man har så mycket annat man vill prova och upptäcka.

Var i alla fall glad över att de är sådana personer, de kommer de att ha nytta av resten av livet tror jag.

2010-03-17 @ 22:17:07
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Inga M

Alla: Roligt att få synpunkter på barns lek, tack för dem. Jag har svårt att svara på Era kommentarer eftersom jag bara spekulerar utan att veta.



Lagom av allt är väl bäst och det gäller säkert TV-tittande också. Det som kan skrämma mig lite är när små barn tillbringar mycket dagtid framför TV:n. Och TV:n används större delen av dagen som barnvakt. För det betyder att barnen inte får tillräckligt med rörelse för sin utveckling och att de alldeles för tidigt blir passiva "konsumenter" istället för aktiva "producenter" av lek.

2010-03-18 @ 05:28:48
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: TT

Ja, man längtar allt efter barnbarn!

Mina barn tittade inte heller så mycket på TV och är fantasirika till tusen, en gåva.



Vilken nostalgi att se kälken på bilden, exakt en sådan hade jag!

2010-03-18 @ 14:22:19
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback