Långpromenad till Harnäs...

... blev det igår onsdag.


Så här fin är skylten ut till Harnäs.

Det är trevligt gå den här vägen när det inte blåser och det gjorde det inte igår. Jag kunde gå så långt jag hann på en timme och så hämtade gubben mig med bilen. Bra att inte behöva gå tillbaka samma väg. Det blev 7 kilometer. Då gick jag alltså med en hastighet av 7 km/ h. Det är ju inte så rasande fort. Det ska vara möjligt att gå 10 km / h. Jag har gått till Svensbyn och tillbaka på en timme = 10 km, men då får det vara sommar och lite mer lättgått.

Vinterståndare utgör vackra mönster mot den bländvita snön.

Den egna skuggan blir också påtaglig. Den är ungefär de proportioner som hällristningar har med långa ben och jättefötter. Det var väl den tidens människors uppfattning om hur man såg ut, lätt att avbilda i alla fall och det man såg av sig själv oftast i brist på speglar. 


Och här hemma växer snövallarna hela tiden. Vi är numera helt omgärdade av snö.

Sånt jag skriver på nu för bloggen är dagens skidåkning, vargprogrammet + chat, agenda för helgen, svar på kommentar från Bolle som jag inte lagt ut än och så den där släktgrejen som ska komma någon gång.


Kommentarer
Postat av: Trolda

Härliga bilder även om jag nu hade föredragit dem i en mer GRÖN ton i detta fallet..;-)Blommor däremot får gärna gå i vitt - eller rosa! Tror inte det har något med yrket att göra, jag har alltid helt enkelt gillat vita blommor. Det känns rent, fräscht o är fantastiskt vackert helt enkelt! Och DOFTAR de dessutom är det det ultimata =D Ha en fin helg!



Trolda - kramar =D

Postat av: Lena

Oj oj oj!! Du är fantastisk med dina hugskott! Att koppla skuggan i snön med bilderna på hällristningarna. Jag har inte ens tänkt på att proportionerna är desamma. Din iakttagelse är helt rätt.



Är ristningarna helt enkelt "fotograferade" människor???? Längd, bredd, frisyr, fallos? I soluppgången och vid midsommartid /vårdagjämning / höstdito???



Har du sett något om detta i litteraturen?



Måste upp och kolla hur Vitlyckehällen ligger i förhållande till solhöjden. Kan man få exakt datum (eller två/år) för "fotograferingen"?



Här har vi ett forskningsprojekt att fundera över. I väntan på din pensionering?



2010-03-05 @ 14:06:41
Postat av: Inga M

Trolda: Jag har för mig att vita blommor oftare har god doft för att dra till sig uppmärksamhet.



Lena: Nej jag har inte läst om det någonstans men det är en tanke som slagit mig när jag promenerat med min egen skugga framför mig! Visst verkar det stämma med proportionerna? Och de hade ju inga speglar på den tiden så deras kroppsuppfattning borde kunna ha hämtats från skuggbilden av den egna kroppen.

2010-03-05 @ 14:15:30
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Thalina

Så härligt att promenera i solen och det var ju en bit du gick.Skönt att bo så som du gör.Kram Thalina

2010-03-05 @ 15:16:01
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Suss

Vilka fina bilder, jag kan tillstå att vintern är vacker, men den är ändå fel. Skuggbilden var jättehärlig. Vad lång du är!!!!

2010-03-05 @ 16:56:21
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Thalina o Suss: Jag gillar verkligen att bo här, kan fortfarande uppskatta den vackra naturen med sjöar och berg, man blir inte mätt på den. I alla fall inte jag, som växte upp på i utkanten på den rätt trista Närkesslätten.

2010-03-07 @ 08:35:41
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback