Byggmässa ...

... i Älvsjö har vi varit på.

Jag som nyss varit på läromedelsmässa i Karlstad kan inte låta bli att fnissa lite åt skillnaderna. De är påtagliga.


Byggmässan är männens värld, 99,9 % av alla besökare är män. Mässan varade tisdag, onsdag, torsdag och fredag. Torsdagen var det 20.000 besökare i tree stora hallar, alltså ett gigantiskt evenemang. Det drar byggare i alla former från hela landet i bussar, bilar, tåg osv. Läromedel drar i stort sett bara kvinnor numera. Skolan har blivit en kvinnovärld vad gäller personal. Gubben träffade förstås bekanta (till och med släkting) från Säffle; Anders H.




På byggmässan kan man se en fantastisk monter som är som en saloon med en maläten pianospelare i ett hörn bakom några höbalar, uppstoppade gamar på taket och ölservering. Där satt grupper av män med öl framför sig,  det drällde av mer eller mindre salongsberusade glada gubbar, som sjöng och så. Sånt kan man inte se på läromedelsmässor alltså. Där är alla garanterat spiknyktra och inte alls så glada och inte sjunger man heller och uppstoppade gamar lyser med sin frånvaro.






På byggmässor tävlas det hela tiden med råstyrka; slå i spikar, hålla sig kvar i hängande byxben, borra i skruvar, svara på frågor och vinna en Harley Davidson, och det stimmas livligt runt tävlingarna, de råa skämten haglar. Lärare tävlar inte och skämtar inte rått och vinner ingen HD. 



I särklass snyggaste montern hade en polsk skorstensförsäljare, måste vara arrangerad av ett riktigt proffs.
Det fanns annat snyggt och roligt rent bildmässigt:

Den här mannen var fotograf och hade gjort en fin fotoutställning med bilder på faderns gamla gedigna snickarverktyg.

Raffiga hjälmar för varma jobb antar jag.

 
Vanliga bygghjälmar kan vara blanka snygga och tutti-fruttifärgade. Lärare borde kanske i vissa lägen ha hjälm på sig, kanske kommer på framtida läromedelsmässor. ;-))


Den klassiska orange Helly Hansen tröjan hade fått en hedersplats. Kallades lokal här för "Sellerefracken" om jag minns rätt, för många gossar på högstadiet från Sillerud hade såna här. Kläder för byggare av olika slag finns nu i massor och visst är det mode också. Blått är inte så populärt just nu utan svart och ljusbrunt. (TV-byggarna tro?). Helly Hansen hade jag behövt i mitt klassrum förrförra vintern, innan vi fick det nya taket, då var innetemperaturen sällan över 17 grader.

De här var bildmässiga. Skulle ha kunnat vara en illustration över plackbeläggningar i blodkärl men jag tror att det handlar om isolerade rör av olika slag


 


Kommentarer
Postat av: Lena

Ha, ha, det var kul att få "se" en byggmässa genom dina lärarögon. Speciellt gamarna och blodkärlen!



Vilken polarisering av skilda världar! Barnen behöver se båda de världarna för att kunna bygga en egen världsbild.

2010-03-29 @ 09:06:31
Postat av: Kicki

Skrattar när jag läser ditt inlägg....så kul och verkligen så annorlunda. Jag åkte Ålandsbåten mellan torsdag och fredag, där var en massa byggjobbare och rörkrökare med....ha det gott och stor kram

Postat av: Herta

Jag gillar byggmässsor. Kan med stor förnöjsamhet gå runt och kolla på borrmaskiner, röjsågar, blåkläder mm.



Hellyhansen skall vi inte prata om . Jag hade en gång när det begav sig en äkta marinblå Helly hansen. Den krympte tyvärr. Vet inte vad som hände så den har jag gett bort någonstans. I gott skick var den också. Skulle kunna tänka mej en ny. Har kollat på tradera några gånger...Vid rätt pris slår jag till.

2010-03-29 @ 21:42:47
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Alla: Jag gick med mest av nyfikenhet på besökarna om jag ska vara helt ärlig. Och det var intressant att studera med lärarögon och jämföra våra yrkesvärldar. Gamarna är den absolut största behållningen! Och alla tävlingar med stämningen runt dem.

2010-03-29 @ 22:41:27
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback