Bröllopskonserten ...

... från Konserthuset i Stockholm har jag sett förstås. Jag är ju, som jag påpekat förut, med och betalar i bröllopet och festligheterna runt omkring, 14 kr per person i Sverige hörde jag en uppgift om, eller om det var för hela kungahuset "all inclusive". Billigt för så mycket ögongodis i så fall. Det är vackert och rörande att se lyckliga och glada människor. Victoria kan verkligen  tindra och sprida glädje.


Jag tog  kort på teven för att kunna illustrera här på bloggen!! Det är lågt tycker gubben, jättelågt. Vi kände en äldre dam som 1976 tog en massa kort på teven för att ha från kungaparets bröllop. Hon gjorde ett fint album av alla korten, men så har jag alltså inte tänkt göra. Det blir bara bloggbilder.

Konserten var fantastisk och träffade mitt i prick vid det här tillfället. Arrangemanget tog vara på de möjligheter som bjöds till högtid - vardag, skämt - allvar, skönsång - skojsång, osv. Mellansnacket var verkligen himla bra, det blir ju annars oftast bara trist.

Det märktes att man tagit intrycka av konserten för kungaparet en gång i tiden. Från den så minns jag förstås Kjerstin Dellerts frejdiga "Carl - Gustaf -sång". Då höll nog hela svenska folket andan, vi svenskar var inte så frimodiga på den tiden och upplevde nog en större distans till de kungliga. När man ser bilderna från Kungaparets bröllopskonsert 1976 så förstår man varför Daniel och Victoria ville ha den här konserten lite nedtonad. Det hade varit himla pinsamt om kungligheterna o Victorias släktingar kommit  till Operan i full gala med tiaror och dinglande diamanter, medan Daniels mer Svenssonbetonade krets hade anlänt i mer vanliga festkläder. Då hade skillnaden i deras ursprung blivit alltför påtaglig. 

Men visst kan man få funderingar i sammanhanget:

Förvåning över fru Reinfelts korta klänning. Varför inte långt i ett så festligt sammanhang och på kvällstid????


Bekymmer över Marie Fredriksson. Hon ser sjuk ut och ett tag försvann rösten. Undrar om det berodde på henne eller mikrofonen. Cortisonsvullen eller bara botoxad i ansiktet?


Glädje över att Daniel och Victoria ser ut att vara så förälskade.


Fniss
åt Mark L som vid ett tillfälle himlar med ögonen och hasplar ur sig något om hur fin Peter Jöback är. Undrar hur Jonas tar det?


Rörd
till tårar blev jag förstås av Sarah Dawn Finer vackra och gripande kärleksång till paret, senare också av barnens framträdande och sång direkt till Victoria och Daniel.Jag var inte ensam om det, Mette Marit grät floder och antagligen Victoria också eftersom kameran skonade henne då när Sarah sjöng.

Arg över att man visade bilder på kungaparet när det sjöngs "At last" (äntligen). Det var som om man letade dåligt samvete hos dem över att de låtit bröllopet dröja så länge. Och arg över att någon envisas med att dricka kaffe under kungens tal i samband med att riksdagen bjöd på middag (eller regeringen?). Man skramlar inte med bestick eller sörplar kaffe när någon håller tal, oavsett om det är kungen eller någon annan som talar.


Synd
att modet föreskriver puder och andra bleka, dimmig färger. Det hade onekligen varit roligare att se klara färger på damerna.

Undrar gör jag om det var så att han, japanen, tappade sin danspartner vid ett tillfälle i svansjönuppträdandet. De kamoflerade det skickligt, det störde inte föreställningen, inte  mer än att alla höll andan av skräck för att hon verkligen skulle ramla ner igen.

Vem stajlar Mette-Marit? Något har hänt och det är positivt. Hon som försökt se ut som något slags folkoristisk ylle-älva, har fått stil och är jättesnygg. Det var klockrent 40 - tal rakt igenom, passar henne perfekt.

Morgonrock eller gardin med omtag,  vilket var det egentligen som Mona Sahlin fått på sig?

Sörjer Madde bakom den glada fasaden? Allt annat vore ju orimligt, om inte Jonas visat sig vara ett riktigt stolpskott,  så skulle det snart varit hennes tur att stå brud.

Nationalsången unisont som allsång blev det till slut. Undrar om alla de utländska gästerna kände sig kränkta av det? Apropå examenskriget menar jag ;-)

I morgon ska jag se bröllopet, lita på det, och med kameran i högsta hugg. Mmmm jag vet gubben, det är lågt, men jag trivs i den höjden! Ha ha...!

Och på kvällen ska vi fira två födelsedagar, fast inte egna!


Kommentarer
Postat av: Marie

Hahaha..vilket långt inlägg :-). Ja, jag var också på konsert igår och gjorde ungefär liknande reflektioner. Jag var mer än förvånad över Filippas klädsel. Hade jag varit Mona Sahlin hade jag fått skämmas... Njuter av kronprinsessan Victorias och Daniels lycka och fascineras av Madeleines absoluta skönhet....



Kommer antagligen att sitta vid tv:n i eftermiddag. ;-)

Postat av: Selma

Jag fastnade på delen om nationalsången och avslutningen i kyrkan. Jag har en del tankar kring det. Den första är, till bröllopet och konserten är man inbjuden gäst. Vill man inte gå slipper man. Då tar man seden dit man kommer, står upp under nationalsången och gillar läget. Eller så gör man som Lars Ohly och säger, tack men nej tack utifrån sin republikanska övertygelse.



I skolan är man inte vare sig som barn med annan etnisk härkomst eller annan religion en inbjuden gäst. Det gäller även för föräldrarna, skolan är för alla och även avslutningarna måste kunna ha former där alla kan känna att de kan och vill vara med oavsett tro. Att avkristna den svenska kyrkan känns inte som en vettig lösning. Naturen är vacker om än med oberäkneligt väder när vi har skolavslutningar kanske det kan vara något om sporthallarna känns för lite högtidliga. Men som sagt barnen i skolan är inte tillfälliga gäster, alla barn ska känna tillhörighet i sin skola! De kan/ska inte behöva stanna hemma från avslutningen för att vi saknar förmåga att hitta nya högtidliga former för skolavslutningarna.



Sen det här med nationalsången grunnade jag också en del på under min hundpromenad. Jag är helt klart obekväm med den. Jag sjunger däremot gärna Jämtlandssången. Det snurrade en stund till dess jag kom på hur det kan komma sig. Så här är det för mig i alla fall. Jag är stolt över Sverige men vår nationalism har starka drag av uteslutande. Främlingsfientliga har tagit över nationalsången och för mig känns den obekväm helt enkelt. Jämtlandssången är för mig skolavslutningar, bröllop, student, Storsjöyran efter presidenttalet. Jag tror att vi kan tacka president Evert Ljusberg (boende i ditt landskap) för att hålla hela republiken Jämtland tanken som en skämtsam protest mot storsvensken och för att stämningen och känsla är inkluderande. Alla som vill vara Jamtar är välkomna att vara Jamtar, i Jamtland eller var som helst i världen. Finge Du gamla, du fria den känslan skulle jag hellre sjunga med.



2010-06-19 @ 12:57:40
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Herta

Visst är det värt 14 kronor, vi har fått mycket för pengarna. Bröllopet var helt enormt och sen kortegen!!!!!!!! Väntar nu på middagen.

2010-06-19 @ 19:44:57
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: Vi tycks vara många som delar deras glädje.



Selma: Fast Ditt resonemang håller inte hela vägen ut. Det finns elever som inte får fira någonting alls, inte ens i en sporthall. Det går alltså inte att anordna exemen på ett sånt sätt att varje individ ska kunna vara med den dagen. Det är omöjligt. Och frågan blir då hur långt vi ska gå i att släta ut skolan för att kunna tillfredsställa alla de barn och föräldrar som är inblandade. Det är en trollkonst som är helt omöjlig. Jag efterlyser någon form av överenskommelse med de stora religionerna i Sverige om vad man generellt kan kräva av skolan i de här frågorna. Vi måste få riktlinjer som gäller mer generellt, det går inte att anpassa allt efter minsta gemensamma nämnare på varje plats, det finns alldeles för många extrema inriktningar när det gäller nationalism, kulturarv och religion exempelvis. Lokalt blir situationen väldigt tråkig och utpekande för enskilda indvider. Det gäller ju inte bara examensdagen, utan exempelvis val av kurslitteratur, sexualundervisning, studiebesök ( i bl.a. kyrkor!), födelsedagsfirande, Lucia, jul, könsblandad simundervisning, ha pojkar och flickor i samma klasser, pojkar ska slippa undervisas av kvinnor osv osv.



Och nationalsången är jag inte beredd att släppa över till extrema grupper på högerkanten. Det blir ju ´konsekvensen om vi låter bli att använda den i rätt sammanhang. Och om den är fel för att den hyllar ett land så måste det bli lika fel med Värmlandsvisan och Jämlandsvisor. De hyllar ju också geografiska områden och landskapskulturer.



Herta: Jag är osäker på summan men visst är det här enormt att få ta del av och jag uppskattar verkligen att man ville göra det här till ett bröllop inför hela svenska folket.

2010-06-20 @ 10:10:18
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Jag tycker inte att det är rätt att högerextrema tagit över nationalsången. Jag kan bara konstatera att jag känner mig obekväm med den. Det är en känsla inte ett förnuft att jag gärna sjunger Jämtlandssången. Känslan att den är välkomnande och inkluderande, medan nationalsången tyvärr då har en annan känsla. Ginge jag bara på förnuftet skulle jag vägra både nationalism och lokalpatriotism.



Jag känner mig också obekväm med att anse att skola ska vara religionsneutral och samtidigt anse att gympa och sexualundervisning faktiskt ingår vare sig man vill eller inte. Jag tycker att man gott kan stå upp och kräva obligatorisk närvaro i lektioner i detta och annat. Har vi i demokratisk ordning överenskommit vilka värdegrunder skolan ska ha och hur läroplanen ska se ut gäller det för alla. Att gå på studiebesök i kyrka, synagoga eller moské borde heller inte vara ett problem. Att däremot förlägga avslutningen till kyrkan för att det alltid varit så känns väldigt onödigt. Heder också åt den präst som vägrade delta om han inte alls skulle få prata om Gud och religion i kyrkan på avslutningen.



Sen tror jag personligen inte att Gud har några som helst problem med att kjolängder, slöjor, simundervisning, sexualundervisning eller frisyrer utan mer all ondska och allt elände i världen.

2010-06-20 @ 10:51:56
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Lotten

Jag var lätt skeptisk innan, men i zappandet så hamnade jag i slutet av konserten med Adolf Fredriks musikklasser. Och när barnen sjöng framför paret och man kunde se hur paret strålade blev jag alldeles tårögd. Och likaså så satte jag mig och tittade på bröllopet. Lite för mycket och stort för mig, men allt smälter bort när man ser deras otroligt förälskade blickar på varandra. Precis så ska ett bröllop vara, hur stort eller litet det än är!

2010-06-20 @ 19:48:58
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Mia

Den konserten har många lovprisat. Jag hade trevligare saker för mig än att titta på TV. Finns säkert någonstans på nätet!?

2010-06-22 @ 07:09:13
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback